IJsland haast too hot to handle
IJsland stevent rechtstreeks af op een toerismebubbel. Het land investeert enorm veel in de toeristische sector en het aantal toeristische start-ups is enorm, zegt Edwin Zanen, eigenaar van the Icelandic Travel Company. 'Ze slaan op hol hier.'
Deze ontwikkeling gaat misschien nog een paar jaar goed, verwacht Zanen, maar het kan niet doorgaan met de huidige groeipercentages. 'Er is geld genoeg om te investeren in toerisme, maar er is een heel groot gebrek aan de factoren mens en arbeid.' Gletsjers, fjorden, lava-velden en hot springs: IJsland is hot. Het land plukt de - inmiddels bijna wrange - vruchten van de 'enorm goede pr-campagne' na de uitbarsting van de Eyjafjallajökull-vulkaan in 2010, zegt Zanen.
Dit jaar reizen er 1,2 miljoen toeristen af naar het land, bijna 30 procent meer dan vorig jaar. Tegenwoordig struikel je vooral over de Aziatische toeristen, zegt Zanen. Luchtvaartmaatschappijen kampen al met een gebrek aan plek voor mensen die last-minute willen boeken. 'De luchtvaartmaatschappijen hebben hun businessmodel hebben afgestemd op last-minuteboekers - met hogere prijzen - maar er zijn heel weinig mensen die nog last-minute boeken, omdat er geen plek meer is.'
Onder Europeanen is IJsland al langer populair en door de vliegverbindingen naar de VS is daar inmiddels de Amerikaanse markt bijgekomen. Vooral aan de zuidkust van het land zit iedere kippenschuur en elk viersterrenhotel inmiddels wel zo'n beetje volgeboekt. En dat vergt ook voor Zanen en zijn collega's een andere manier van werken. 'Ik zou naar de Internationale Tourismus Börse (ITB) in Berlijn gaan, op zoek naar klanten. Maar als ik een grote klant vind, dan kan ik niet leveren omdat het vol zit.'