Lifestyle7 aug '16 08:45

Knijpijsje met alcohol moet wereld gaan veroveren

Auteur: Wesley Schouwenaars

De Calippo knijpijsjes kennen we allemaal, maar er is nu ook de 'frozen cocktail': een knijpijsje met alcohol. Het Nederlandse bedrijf Van Zon Fresh Foods gaat de ijsjes in opdracht van het Zweedse N1CE op de markt brengen.

Foto N1CE/@N1ceCompany
Foto N1CE/@N1ceCompany

De bevroren cocktail is ontwikkeld door de Zweedse DJ Sebastian Ingrosso en bartender Jimmy Dymott. Bekende cocktailsmaken als Piña Colada en Mojito zitten in het assortiment. Inmiddels wordt de bevroren cocktail op drie plaatsen in de wereld geproduceerd: in Zweden, Spanje en Canada, vertelt Hoogenes. In Zweden heeft het alcohol-ijsje zich al bewezen. 'Daar waren ze tweeënhalf jaar eerder. Daar is het nu een A-merk en is het overal verkrijgbaar.'

In het ijsje zit vijf procent alcohol, maar de absolute hoeveelheid alcohol komt overeen met die in een derde van een biertje, zegt directeur Rik Hoogenes van Van Zon Fresh Foods. Omdat de traktatie als een ijsje wordt gezien mag het ondanks het alcoholpercentage aan iedereen worden verkocht. Hoogenes: 'We mogen het verkopen aan minderjarigen, maar we gaan voor 18-plus'. Hoogenes wil daarmee voorkomen dat er onrust ontstaat over alcoholverkoop aan minderjarigen.

Bevroren cocktail
Zelf ziet Hoogenes het product als een bevroren cocktail. Omdat het alcohol bevat moet het eerst worden gemixt, licht bevroren, verpakt en vervolgens diepgevroren. 'Het is een hele logistieke operatie om de ijsjes bevroren op hun plaats van bestemming te krijgen.' De 'frozen cocktail' moet onder andere verkocht gaan worden op festivals, maar Hoogenes is inmiddels ook al in gesprek met Albert Heijn. Als het aan hem ligt is het ijsje over drie jaar ongeveer net zo groot als Red Bull. Over de marge wil Hoogenes niets kwijt: 'Die is ruim'.

 

Gerelateerde artikelen