BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Lifestyle

Het internet staat vol met onzin: ja/nee/weet niet

  • Judith Laanen
woensdag 3 augustus 2016, 13:51

The internet is dark and full of terrors. Of toch niet? Hoe weet je of een verhaal dat je online leest klopt? Daarvoor bestaan ontmaskerwebsites, zoals Snopes.com, die krankzinnige verhalen ontkrachten. Maar die hebben het nu moeilijker dan ooit, zegt hun oprichter.

Foto: Het Internet (Img.memecdn.com)
Foto: Het Internet (Img.memecdn.com)

In 1994 startte David Mikkelson Snopes.com, de website die dubbelcheckt of urban legends, folkloreverhalen, mythes, geruchten en verkeerde informatie wel of niet klopt. Zoals of Hillary Clinton voor 200.000 dollar aan meubilair uit het Witte Huis gapte (eh, niet helemaal), of dat het Vaticaan sinds kort gelooft dat Jezus inderdaad niet meer terug komt (wat denk je zelf?) en of het Witte Huis door slaven werd gebouwd, zoals First Lady Michelle Obama onlangs in haar speech tijdens de Democratische conventie zei (die klopt dus deels wel). Inmiddels gebruiken miljoenen Amerikanen de website om te controleren of wat ze lezen op internet wel of niet waar is.

We hebben er nog wel eentje voor ze, over deze Airbus die in 2007 zogenaamd gecrasht zou zijn in Toulouse en wat de media 'doodzwijgt'. Maar daar zit het probleem, zegt Mikkelson. Er zijn te veel verhalen om te checken en het aantal sites dat dit soort verhalen het web opduwt, groeit te hard, zegt Mikkelson tegen de Britse krant The Guardian.

De site begon met het controleren van urban legends, maar na de aanslagen op de Twin Towers op 11 september 2001 kwamen er meer politieke verhalen bij. Met de opkomst van social media was het hek van de dam; iedereen kan zelf iets het web opslingeren, of het nu waar is of niet. Daardoor hebben mensen nu juist behoefte aan duiding en willen ze de waarheid vaker boven tafel, zeggen ook andere debunk-experts tegen The Guardian.

Volgens Mikkelson kan informatie ongeveer zo verkeerd gepubliceerd en verspreid worden:

  1. Mensen geloven de 'nieuwsberichten' op satirische websites zoals het Britse The Daily Mash of het Amerikaanse The Onion, of in ons geval, De Speld;
  2. Traditionele media nemen berichten over zonder ze te controleren;
  3. Politieke websites verdraaien citaten van politici en publiceren ze als waar;
  4. Nep-nieuwssites verzinnen clickbait-berichten.

Daar voegen wij van BNR graag nog de volgende tips aan toe: controleer altijd de bron, en als het te mooi of belachelijk klinkt om waar te zijn, is dat het waarschijnlijk ook. Dus de volgende keer dat je een bericht leest met een kop zoals 'Premier Rutte gooit hoge ogen op pianoconcours' of 'Drie op de tien kinderen eet wel eens per ongeluk een Pokémon op', dan weet je wat je moet denken.

InternetTechnologie
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Stapje dichterbij menselijke eicellen namaken in het lab

Zoom presteert boven verwachting: 'Hybride werken ingeburgerd geraakt'

'Gemeenten leven privacywet belabberd na'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Dit is Lucid van plan in Nederland

Zijn we te bang voor escalatie?

Schaal van Hebben | Nintendo Switch Sports

Arthur van Schayk (Remeha) over het verplicht installeren van warmtepompen

Tech crash: waarom je NIET je Chinese aandelen moet verkopen

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden