Lifestyle6 aug '16 12:36Aangepast op 3 okt '16 13:17

Zelfs Trump laat zich make-up aansmeren

Auteur: Wesley Schouwenaars

Het gaat goed met de smeerseltjes voor mannen. En de gebruikers van die mannenmake-up zijn lang niet altijd ijdeltuiten, zegt BNR’s huissnob Yvo van Regteren Altena.

De Israëlische drag queen Yossale maakt zich op voordat hij gaat optreden. Foto ANP
De Israëlische drag queen Yossale maakt zich op voordat hij gaat optreden. Foto ANP

Het gebruik van cosmetica door mannen is tegenwoordig nog steeds een beetje taboe. Vorige week onthulde de Engelse journalist Robert Harris in zijn boek over Tony Blair dat hij vervent gebruiker is van mannencosmetica. ‘Niet alleen maar een aftershavecrèmepje, maar ook foundations. Ook na de politiek houdt hij vol met potjes kopen’, licht de huissnob toe.

Blair ontkende het gebruik van cosmetica nooit. Dat lijkt ook de beste manier om als man cosmetica te gebruiken zonder dat mensen er direct een ding van maken. ‘In Nederland heb je jongens die eromheen draaien, zoals Albert Verlinde en Hans Wijers. Je kunt beter net als Gerard Joling zeggen dat je het liefste drie keer per dag je haren verft’, vindt Van Regteren Altena.

Trends
De huissnob deed kort onderzoek en constateerde tot zijn verbazing dat het waxen onder mannen de laatste twee jaar met 85 procent is toegenomen. Ook de pedicure en de manicure zijn in trek bij de mannen, zeker in Engeland en Amerika. ‘Daar zie je een toename van zo’n 25 procent, dat is pittig.’

Wenkbrauwen
Een man die op dit moment veelvuldig in de media te zien is en niet om zijn gebruik van cosmetica heen draait is Donald Trump. Hij zette met zijn poppenkastachtige wenkbrauwen het fenomeen van de ‘carved stenciled brows’ op de kaart. Hij ging overigens wel vaak in de mist met het gebruik van zelfbruinende crème: ‘Dan zie je hem zo sinaasappel-oranje achter een microfoon. Dat wordt een beetje fakerig’’.

Andere tijden
Huissnob Van Regteren Altena concludeert dat het gebruik van cosmetica door mannen echt iets is van deze tijd. Een van de bazen van cosmeticafabrikant Estée Lauder zou onlang hebben gezegd dat ‘men invest in their sense of self’.

Dat ziet de huissnob ook zo: ‘Vroeger gingen mannen na het werk naar de kroeg. Dan stak je een paar peuken op en dronk je een paar biertjes. En je propte wat bitterballen in je mond. Nu is dat anders. Mannen hebben te maken met sociale media. Daarna moeten ze ook nog naar de sportschool. En als ze veertig zijn moeten ze van zichzelf ook nog een marathon gaan lopen. Dat zijn toch hele andere figuren dan de oude garde die ver weg is van Botox-prikjes, gemanicuurde handjes en bijgehouden wenkbrauwen’.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen