Scheepvaartmuseum terug op koers
Oorlog in de raad van toezicht en muiterij tegen de directie. Na het vertrek van een reeks directeuren en veel negatieve publiciteit lijkt het Scheepvaartmuseum in Amsterdam de koers weer gevonden te hebben. En dat onder leiding van de nieuwe directeur Michael Huijser.
Het redden van musea in moeilijkheden is voor Michael Huijser inmiddels een vast onderdeel van zijn leven. 'Ik heb zowel het Zuiderzeemuseum als het Rembrandthuis onder mijn leiding gehad. Het interessante aan dit soort type erfgoedmusea is het ontwikkelen van een identiteit waar ze de komende jaren weer mee vooruit kunnen. Het heeft te maken met een duidelijke koers, waarin mensen zich herkennen.'
Volgens Huijser zie je het vaker dat een museum groots en meeslepend opengaat en dan in een wat nu?-fase terechtkomt. 'Het Scheepvaartmuseum ging open met een big bang, toen waren er ook nog eens weinig andere musea in Amsterdam. Het trok destijds 470.000 bezoekers in een jaar. Daarna werd het allemaal heel ad hoc. Er was geen duidelijke richting. Daar houden de fondsen ook niet van.'
Toegankelijkheid en verdieping
Het plan van Huijser is een duidelijke koers varen, met jaarthema's en een goede balans tussen inhoud en commercie. 'Er komen tentoonstellingen over innovatie, reizen en ontdekken en oorlog en vrede. Maar ook bijvoorbeeld over de impact van cruiseschepen op de natuur. En het moet aansluiten bij de drie belangrijkste doelgroepen: de maritieme liefhebber, de families met kinderen en de doelgroep van dertig tot veertig die nu nog niet komt.'
Het Scheepvaartmuseum trekt nu ongeveer 300.000 bezoekers per jaar, Huijser wil naar de 350.000 in de komende vier jaar. 'En ik verwacht dat we nog wel verder kunnen groeien. Ook omdat we in de zomer veel buiten op het water willen gaan doen. '
Commerciële activiteiten
In het verleden werd er gezegd dat het museum nog al eens doorschoot in commerciële activiteiten. Als het aan Huijser ligt zal dat niet meer gebeuren. 'Het zal niet meer zo zijn dat de bierkratten door het museum gaan als er bezoekers lopen. En partijen die iets willen organiseren zullen beter gescreend worden.' Hij doelt daarmee onder andere op een dodelijke schietpartij in het museum in 2013 tijdens een dancefeest. 'Die partij had daar nooit binnen moeten komen. Commerciële activiteiten zullen zeker heel belangrijk blijven, maar ze moeten wel in het belang van het museum zijn.'