BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Lifestyle

Scheepvaartmuseum terug op koers

  • BNR Webredactie
zondag 23 oktober 2016, 18:49
Museumdokter Michael Huijser over de uitgezette koers.

Oorlog in de raad van toezicht en muiterij tegen de directie. Na het vertrek van een reeks directeuren en veel negatieve publiciteit lijkt het Scheepvaartmuseum in Amsterdam de koers weer gevonden te hebben. En dat onder leiding van de nieuwe directeur Michael Huijser.

Foto: ANP
Foto: ANP

Het redden van musea in moeilijkheden is voor Michael Huijser inmiddels een vast onderdeel van zijn leven. 'Ik heb zowel het Zuiderzeemuseum als het Rembrandthuis onder mijn leiding gehad. Het interessante aan dit soort type erfgoedmusea is het ontwikkelen van een identiteit waar ze de komende jaren weer mee vooruit kunnen. Het heeft te maken met een duidelijke koers, waarin mensen zich herkennen.'

Volgens Huijser zie je het vaker dat een museum groots en meeslepend opengaat en dan in een wat nu?-fase terechtkomt. 'Het Scheepvaartmuseum ging open met een big bang, toen waren er ook nog eens weinig andere musea in Amsterdam. Het trok destijds 470.000 bezoekers in een jaar. Daarna werd het allemaal heel ad hoc. Er was geen duidelijke richting. Daar houden de fondsen ook niet van.'

Toegankelijkheid en verdieping

Het plan van Huijser is een duidelijke koers varen, met jaarthema's en een goede balans tussen inhoud en commercie. 'Er komen tentoonstellingen over innovatie, reizen en ontdekken en oorlog en vrede. Maar ook bijvoorbeeld over de impact van cruiseschepen op de natuur. En het moet aansluiten bij de drie belangrijkste doelgroepen: de maritieme liefhebber, de families met kinderen en de doelgroep van dertig tot veertig die nu nog niet komt.'

Het Scheepvaartmuseum trekt nu ongeveer 300.000 bezoekers per jaar, Huijser wil naar de 350.000 in de komende vier jaar. 'En ik verwacht dat we nog wel verder kunnen groeien. Ook omdat we in de zomer veel buiten op het water willen gaan doen. '

Commerciële activiteiten

In het verleden werd er gezegd dat het museum nog al eens doorschoot in commerciële activiteiten. Als het aan Huijser ligt zal dat niet meer gebeuren. 'Het zal niet meer zo zijn dat de bierkratten door het museum gaan als er bezoekers lopen. En partijen die iets willen organiseren zullen beter gescreend worden.' Hij doelt daarmee onder andere op een dodelijke schietpartij in het museum in 2013 tijdens een dancefeest. 'Die partij had daar nooit binnen moeten komen. Commerciële activiteiten zullen zeker heel belangrijk blijven, maar ze moeten wel in het belang van het museum zijn.'

LifestyleMuseumOndernemen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Ondernemers moeten opdraaien voor stijgende begrotingstekort kabinet

Flinke stijging auto-inbraken

Ondernemersvertrouwen stijgt ondanks nijpende personeelstekorten

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update zaterdag, dag 87

De beursbelofte van 2022 stelt nu al zwaar teleur

De terugblik op 2 jaar Coronapandemie van Diederik Gommers. Deel 1

Hans Bakker (Floriade): ‘Als de begroting niet sluitend is, is het tekort voor de gemeente’

Postma in Amerika | pikante verspreking van Bush

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden