
We drinken zeker niet minder koffie, maar we drinken wel bétere koffie, zegt horeca-trendwatcher Vincent van Dijk, op andere plekken dan een paar jaar geleden. Steeds meer mengvormen komen in zwang, zoals kledingwinkels met een koffiehoek. En juist dáár vind je de echte koffieliefhebbers, zegt Van Dijk. 'Dit zijn meer de fashion lovers; hier kun je fashion en koffie kopen. Ik denk dat we hier een echte ouderwetse filterkoffie moeten drinken, want dan proef je de echte smaak van de koffie veel beter.'
Blurring-concepten
Deze mengvormen - blurring-concepten - zie je op steeds meer plekken, maar in Amsterdam is het nog behelpen. Maximaal een vijfde van de winkelvloer mag worden gebruikt voor horeca. Eigenlijk heel ouderwets, vindt Van Dijk. 'In heel veel buitenlandse steden is retail gelijk aan horeca en is het aan de ondernemer hoe hij zijn geld wil verdienen. Hier wordt dat heel krampachtig gescheiden, terwijl je dat volgens mij gewoon lekker los moet laten. Tegenwoordig wil je bij een kapper ook een glas wijn drinken en bij een fietsenzaak ook een cocktail kunnen drinken.'