Digitale detoxdag als middel tegen verslaving
Als je dit leest, is het je vast ontgaan, maar vandaag is het nationale digitale detox dag: even 24 uur zonder e-mail, Whatsapp en Facebook. Want dat is hard nodig, vindt initiatiefnemer Annemie Schuitemaker. Door minder naar onze schermpjes te kijken, slapen we beter, ervaren we minder stress en worden we stukken productiever.
We zijn verslaafd aan onze telefoon, zegt Schuitemaker. De zelfverklaard focusoloog helpt mensen en bedrijven om meer balans te krijgen tussen werk en privé. ‘Ik merk dat mensen moeite hebben om zich te focussen. Met dit initiatief wil ik mensen bewust maken: probeer het eens een dag zonder. Uiteindelijk gaat het om échte aandacht, zoals een lunch met een collega of vergadering met mensen.’
Koop een wekker
Gemiddeld ontvangen we 114 mailtjes per dag, grijpen we twintig keer per uur naar onze draagbare schermpjes en nemen negen op de tien mensen hun smartphone mee naar de slaapkamer. De therapeut soms de cijfer moeiteloos op. Argumenten als ‘ik gebruik mijn telefoon als wakker’ schuift ze van tafel. ‘Je kunt ook een wekker kopen.’
Eén dag per maand schakelt Schuitemaker al haar communicatie volledig uit. Net als vandaag. ‘Ik heb op mijn voicemail ingesproken dat het vandaag digitale detox dag is. Ik heb bewust gekozen: vandaag ben ik er niet.’ Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, weet ook Schuitemaker. ‘De eerste keer was super moeilijk. Ik kon niet even naar huis bellen om te vragen of een foto maken.’
Bewust van uitknop
De focusoloog heeft het tij mee. Steeds vaker klinkt het dat het wel wat minder kan. Zo pleitte minister Lodewijk Asscher recent, in navolging van Frankrijk, voor het recht om onbereikbaar te zijn voor de baas. Maar zo ver wil Schuitemaker niet gaan. ‘Ik geloof niet in wetgeving, maar denk veel meer aan onderlinge afspraken. Ik wil niet terug naar 1903, maar wil mensen bewust maken van de uitknop.’
De bedenker van de digitale detox dag hoopt dat haar initiatief uitgroeit tot een nationaal event, maar ze wil vooral dat mensen bewuster worden van de gevolgen van het alsmaar online zijn. Smoesjes als ‘ik kan niet gemist worden’ of ‘stel dat de wereld vergaat’ gaan niet op, zegt Schuitemaker. ‘De wereld blijft bestaan, maar op een rustige manier.’