Lifestyle4 sep '17 20:23Aangepast op 6 sep '17 12:50

Eerste warenhuis van Hudson's Bay opent zijn deuren

Auteur: Sjors Rodenburg

Een kapsalon, een restaurant, een horlogemaker en kleding. Heel veel kleding. Met een vertraging van enkele weken opent vandaag om tien uur 's ochtends de eerste vestiging van Hudson's Bay zijn deuren. BNR-verslaggever Rogiér Dankerlui nam alvast een kijkje.

Iedere nieuw verkochte broek wordt op maat gemaakt.
Iedere nieuw verkochte broek wordt op maat gemaakt. (Koen van Weel/ANP)

Met een totale oppervlakte van 17.000 vierkante meter (een derde voetbalveld) doet het warenhuis aan het Amsterdamse Rokin on-Nederlands aan. Ook het concept is totaal anders dan wat wij gewend zijn. Zo worden alle nieuw verkochte broeken op maat gemaakt. 'Dat doen we met een Union Special van bijna honderd jaar oud', vertelt de kledingmaker trots. 'Deze maakt de enige echte kettingsteek.'

Lees ook: 'Hudson's Bay lijdt enorm verlies'

Welkome afwisseling

Na alle slechte berichten uit retailland is de komst van het Canadese warenhuis in Nederland een welkome afwisseling. En het is niet van plan nog weg te gaan. Het bedrijf opent de komende maanden nog tien vestigingen, verspreid over het hele land en vooral gevestigd in voormalige panden van het failliete V&D. Volgend jaar volgen nog eens vier steden. Totaal investeert het 350 miljoen euro.

Het restaurant van Hudson's Bay op het dak van het warenhuis.
Het restaurant van Hudson's Bay op het dak van het warenhuis. (Koen van Weel/ANP)

Alle franje ten spijt is Edo Beukema, directeur inkoop en marketing bij Hudson's Bay Europa, toch het meest onder de indruk van de collectie 'mooie producten'. Maar het is het totaalconcept waarmee het warenhuis de Nederlandse shopper probeert te lokken, zegt Beukema. 'Wij bieden een ervaring door de persoonlijke service. Het moet echt een beleving worden.'

Toegevoegde waarde

Retaildeskundige Paul Moers, die van het bezoeken van winkels zijn beroep heeft gemaakt, is enorm onder de indruk van het eerste filiaal van het Canadese warenhuis. 'Fashion, living, lifestyle, beauty', somt hij op. 'Hier heb je alles bij elkaar. Dit is een heel bijzonder warenhuis. Dit heeft niets meer te maken met V&D. Hudson's Bay is een bedrijf met een duidelijke visie. Ze voegen echt wat toe.'

Moers is vooral onder de indruk van de lichte uitstraling. Hij twijfelt er dan ook niet aan of de komst van Hudson's Day in Nederland succesvol zal zijn. 'Nederlanders zijn op zoek naar ontmoetingsplekken, zoals het restaurant op het dak waar je uitkijkt over Amsterdam. Als je een comfortabele plek hebt waar het goed toeven in, dan komen mensen daar graag naar toe.'

Gerelateerde artikelen