Waarom wij buitenlandse feesten supertoll vinden
Zaterdag begint het Oktoberfest in München, en dat is niet langer alleen een Duits feestje.
Het Oktoberfest in München is een feestje om jaloers op te zijn. Muziek, eten en bier, heel veel bier. Het is allang niet meer een exclusief Duits feestje: andere landen, en ja, ook Nederland, proberen een graantje mee te pikken.
Zo hoef je voor het Oktoberfest het land niet meer uit. Ook in Winterswijk wordt het bijvoorbeeld gevierd. 'We zitten hier in Winterswijk natuurlijk heel dicht naast de Duitse grens, dus we krijgen weleens een feestje mee van onze oosterburen', zegt Lisanne Halleriet, een van de organisatoren. 'Dat Oktoberfest valt hier in de regio altijd wel heel goed in de smaak. Daarom dachten wij: dat moeten we naar Nederland halen.'
Want als iets goed in de smaak valt, dan betekent het dat je er harde pegels mee kunt verdienen. En dat geldt niet alleen voor het Oktoberfest, ook feesten als het Amerikaanse Halloween of het Ierse St. Patricks' Day worden steeds vaker hier gevierd.
Een buitenlands feest kopiëren werkt niet altijd, waarschuwt retaildeskundige Paul Moers. Zo viel het Oktoberfest in Alkmaar in 2015 nogal tegen. 'Bier was onvoldoende, de hapjes waren niet goed, de gezelligheid was ver te zoeken, de muziek was niet optimaal, de bereikbaarheid bleek niet alles te wezen. Daar liep alles tegelijkertijd fout.'