
Steeds meer ouders geven hun kinderen de hele dag door complimenten, hoort De Bruijn. Ze hoort ouders die hun kinderen vertellen dat ze fantastisch of geweldig of goed zijn, maar niet zoveel complimenten over wát die kinderen dan gedaan hebben. 'Dus niet in de effort die ze gegeven hebben, maar in het resultaat.'
'Af en toe eerlijk zeggen waar het op staat is belangrijk'
Dus: 'wat knap dat je die puzzel hebt gedaan!' in plaats van 'wat goed dat je door hebt gezet toen het even moeilijk was'. De Bruijn dankt haar moeder nog altijd voor de wetenschap dat ze écht niet kan zingen, vertelt ze. 'Af en toe eerlijk zijn en zeggen waar het op staat is belangrijk. Als een kind iets écht niet kan, kun je dat best zeggen en hoe kun je er samen voor zorgen dat je iets wel kan.'
Praktijkvoorbeeld: de tekening
Praktijkvoorbeeld: je kind heeft zojuist een afzichtelijke tekening gefabriceerd. Als je kind beneden zijn of haar niveau presteert, kun je volgens De Bruijn best het volgende zeggen: 'Ik heb wel eens een mooiere tekening gezien, maar zag dat je er wel veel plezier in had, bij wijze van spreken', zegt De Bruijn. 'Je hoeft niet te zeggen dat het een kunstwerk is, als dat niet zo is.'