Lifestyle26 nov '17 08:25Aangepast op 27 nov '17 00:28

'Musical is een groeisegment'

Auteur: BNR Webredactie

Nu de crisis achter de rug is, trekt ook de belangstelling voor de producties van Stage Entertainment weer aan. Ondanks digitalisering van entertainment en de recente ophef rond '#metoo-incidenten' in de entertainmentbranche is het bedrijf inmiddels kerngezond op weg naar een florissante toekomst, zegt CEO Arthur de Bok in BNR Zakendoen.

Gaia Aikman tijdens de castpresentatie van Disney's The Lion King.
Gaia Aikman tijdens de castpresentatie van Disney's The Lion King. (ANP KIPPA / LEVIN DEN BOER)

Arthur de Bok is nu bijna een half jaar de CEO van Stage Entertainment. Begin deze maand presenteerde het musicalbedrijf zijn jaarcijfers, waarin te lezen is dat 'efficiency' de geheime kracht van het bedrijf is. Als je maar de juiste mensen op de juiste plaats zet, een duidelijke strategie hebt en je je markt en concurrentie goed begrijpt, kun je in elke industrie succesvol ondernemen, zegt De Bok. Hij voelt zich in de musicalwereld, na meerdere omzwervingen, als een vis in het water. Een voorliefde die hem in zijn huidige baan goed van pas komt.

Groeisegmenten

Want het is een dynamische wereld, de entertainmentindustrie. Tegenover de opmars van digitaal kijken, staat gelukkig een groeiende belangstelling voor live entertainment, zegt De Bok. Zowel in Nederland als in de rest van de wereld zit het speciale avondje, met andere mensen erbij, in de lift. Musicals kunnen profiteren van die trend: de doelgroep voor deze theatervorm is zeer breed, met een aandeel van 38 procent van mensen van onder de 34 jaar. Daarmee ontpoppen musicals en live entertainment zich volgens De Bok als 'absolute groeisegmenten'.

Het musicalbezoek wordt vaak van generatie op generatie doorgegeven en zo kunnen producties járen mee. Én je ziet vaak dat het begint met mensen uit de stad, waarna ook toeristen komen, zegt De Bok. 'The Lion King draait al jaren in Duitsland en Spanje en het publiek blijft maar komen. Het voordeel van musical is ook dat je allerlei kanten op kunt: The Lion King is bijvoorbeeld een heel visueel, spectaculair, artistiek schouwspel. Bij Annie MG Schmidt is het publiek iets anders. Dat is misschien visueel minder spectaculair, maar qua verhaal is het minstens zo interessant.'

Efficiency

Na een aantal moeizame jaren gaat het Stage Entertainment inmiddels weer behoorlijk voor de wind. Daar hoort ook een forse bijstelling van de strategie bij, met veel meer oog voor de langetermijnplanning. 'We plannen musicals nu drie jaar van tevoren. Je kunt veel besparingen halen uit een betere aanbesteding van licht en decors. We zijn in zes landen actief met in totaal twintig theaters, dus musicals gaan van het ene theater naar het andere toe. Dan krijg je een veel efficiëntere operatie, zonder aan de kwaliteit van de musical te komen.'

De hele #metoo-discussie gaat ook niet aan Stage Entertainment voorbij, al ziet De Bok geen reden om het beleid om te gooien. 'Het is altijd een gevoelig onderwerp geweest, omdat je weet dat mensen dicht bij elkaar acteren en intensief met elkaar samenwerken. Daarom hebben we altijd een interne én een externe vertrouwenspersoon bij ons bedrijf, voor de Nederlandse organisatie, maar ook voor het hoofdkantoor. Mensen moeten zich bij ons altijd veilig voelen en ze moeten iemand hebben waar ze naartoe kunnen gaan.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen