BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Binnenland

'Schade minstens 50 miljoen'

  • BNR Webredactie
donderdag 18 januari 2018, 22:43 Update: maandag 12 maart 2018, 14:40

Verzekeraars zijn druk aan het rekenen en ook op andere plekken wordt de balans opgemaakt na de zwaarste storm sinds 1990 die gisteren over ons land raasde. De laatste schatting van het Verbond van Verzekeraars komt uit op minstens 50 miljoen euro. maar dat gaat waarschijnlijk oplopen.

Koos Tervooren / BNR

De telefoons bij de verzekeraars stonden roodgloeiend. Bij Interpolis belden meer dan drie keer zo veel mensen zich met schade door rondvliegend tuinmeubilair. Zelfs in Duitsland hadden ze tot laat last van 'Orkan Frederike'. De zware storm van vandaag heeft in Enschede, het Gelderse Vuren en in Olst voor doden gezorgd. Het treinverkeer komt langzaam maar zeker weer op gang. Inmiddels is in het hele land code rood ingetrokken.

Schade oplopen

De schade zal hoogstwaarschijnlijk nog fors oplopen, zegt de woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars. 'Dat is een ondergrens, er kunnen nog tientallen miljoenen bijkomen', meldt de woordvoerder.Het Verbond spreekt van 'een fikse storm, zoals die maar eens in de paar jaar voorkomt'. De brancheorganisatie komt morgenochtend met een eerste echte prognose. In 2007 en 2013 maakte Nederland ook stormen mee waarbij de schade rond de 100 miljoen tot 200 miljoen euro uitkwam.

Op de snelwegen lagen rond zes uur nog vier omgewaaide vrachtwagens. Het gaat om de A7 bij Averhorn, A13 bij Delft, A28 bij Zwolle en de A50 bij Heteren. Op de N35 liggen nog omgewaaide bomen. Rijkswaterstaat verwacht de bomen en de trucks tijdens of direct na de avondspits weg te halen. De ANWB en Rijkswaterstaat gaan uit van een normale avondspits die niet drukker is dan normaal.

De westerstorm van vandaag was een van de zwaarste stormen ooit in Nederland gemeten. Sinds de eerste meting, in 1901, waren er maar 6 heviger stormen. De storm bereikte zijn hoogtepunt bij Hoek van Holland, daar werd een uurgemiddelde van windkracht 11 gemeten, oftewel een zware storm. Op dit moment houdt de storm huis in Duitsland, zegt Moniek Wulms van Weer.nl. 'In Hannover en ten zuiden daarvan komen nu die forse windstoten voor van 100 km/u en meer. In Nederland wordt het eigenlijk alleen maar rustiger, de komende uren.'

De storm heeft ook op het spoor veel schade aangericht. Volgens spoorbeheerder ProRail zijn er meer dan 150 meldingen van schade 'waarvan dertig tot veertig grotere incidenten'. Op meer dan dertig plaatsen is de bovenleiding kapot en er liggen ongeveer veertig bomen op het spoor. ProRail kan nog niet met zekerheid zeggen wanneer de treinen weer rijden. 'Dit zal in eerste instantie echt mondjesmaat zijn. Wij raden onze reizigers dus ook aan om in de tussentijd naar alternatief vervoer te kijken voor de avondspits', meldt een woordvoerster van de NS.

Inmiddels verschuift het zwaartepunt van de storm meer en meer naar het oosten. De Duitse spoorwegen hebben per direct het treinverkeer stilgelegd vanwege de hevige storm die daar nu over het land raast. Een woordvoerder van de Deutsche Bahn (DB) zei dat treinen die nog onderweg zijn, op het eerstvolgende station moeten stoppen, naar goed Hollands voorbeeld.

In verband met de door u gekozen cookievoorkeuren kunnen wij deze tweet niet tonen. Klik hier om akkoord te gaan met de cookievoorkeuren die nodig zijn om deze tweet te laden.

Voordat het treinverkeer weer volop op gang komt moet spoorbeheerder ProRail de schade aan het spoor inventariseren en die verhelpen. Pas dan kunnen er weer treinen rijden. 'Dit zal in eerste instantie echt mondjesmaat zijn. Wij raden onze reizigers dus ook aan om in de tussentijd naar alternatief vervoer te kijken voor de avondspits', meldt een woordvoerster van de NS.

Ook code oranje in Groningen, Drenthe en Limburg is beëindigd. In heel Nederland geldt nu code geel. Op het hoogtepunt van de storm, aan het einde van donderdagochtend, werd windkracht 11 gemeten bij Hoek van Holland en IJmuiden. De storm heeft veel schade aan spoor en bovenleidingen veroorzaakt, meldt de NS via Twitter. Er zijn bomen en andere voorwerpen op het spoor terechtgekomen. Ook op verschillende stations is sprake van stormschade. Het is nu nog niet mogelijk om aan te geven waar en wanneer er treinen zullen rijden.

Op dit moment brengt ProRail in kaart waar en hoe ernstig de ontstane schade is en wat er moet gebeuren om deze te herstellen. Op basis hiervan wordt bekeken waar en vanaf wanneer er treinverkeer mogelijk is. De informatie in de reisplanner is op dit moment niet up to date. Er waren zeer zware rukwinden. Spoorbeheerder ProRail hoopt dat rond 17.00 uur de eerste treinen weer kunnen gaan rijden. Daarna duurt het nog even voordat alles bij het oude is. De NS zegt daar via Twitter het volgende over:

In verband met de door u gekozen cookievoorkeuren kunnen wij deze tweet niet tonen. Klik hier om akkoord te gaan met de cookievoorkeuren die nodig zijn om deze tweet te laden.
In verband met de door u gekozen cookievoorkeuren kunnen wij deze tweet niet tonen. Klik hier om akkoord te gaan met de cookievoorkeuren die nodig zijn om deze tweet te laden.
In verband met de door u gekozen cookievoorkeuren kunnen wij deze tweet niet tonen. Klik hier om akkoord te gaan met de cookievoorkeuren die nodig zijn om deze tweet te laden.
In verband met de door u gekozen cookievoorkeuren kunnen wij deze tweet niet tonen. Klik hier om akkoord te gaan met de cookievoorkeuren die nodig zijn om deze tweet te laden.

Het KNMI verhoogde het niveau van de storm in Nederland in de loop van de ochtend naar code rood, met het oog op windstoten tot 140 kilometer per uur, maar inmiddels is de wind enigszins gaan liggen. Maar nu de wind verder naar het oosten trekt, verwacht weerman Jordi Bloem dat alle waarschuwingen snel achterhaald zullen zijn. 'Tijdens de avondspits zal de storm helemaal verdwenen zijn.' Toch zal de spits wel last hebben van omgeslagen vrachtauto's en takken op de weg.

Doden

In Enschede is een 62-jarige automobilist om het leven gekomen toen een boom op zijn auto viel. In Olst kwam een eveneens 62-jarige vrachtwagenchauffeur om het leven. Hij wilde een tak van de weg halen toen hij door een tweede tak dodelijk werd getroffen. In het Gelderse Vuren kwam een 66-jarige man om het leven doordat een ruit van plexiglas naar beneden kwam.

Windkracht 11

De verhoging geldt voor het midden en het oosten van het land. In andere gebieden blijft code Oranje gelden. Bij Hoek van Holland is er zelfs sprake van windkracht 11, dat is één stap verwijderd van orkaankracht (windkracht 12). De NS en ProRail hebben besloten het volledige treinverkeer stil te leggen. Reisinformatiewebsite 9292 ligt door het grote aantal bezoeken plat, waarschijnlijk tot 21:00 uur vanavond, de app is wel te gebruiken. Schiphol komt net weer op gang.

Status update due to severe weather conditions: all air traffic has been suspended until further notice.

— Schiphol (@Schiphol) 18 januari 2018

NL-alert

In Noord-Holland is een NL-alert uitgegaan, zo bericht het Noord-Hollands Dagblad. Het wordt bewoners aangeraden om vooral binnen te blijven in verband met de storm:

NL Alert: Blijf tot nader oder binnen in Noord-Holland-Noord https://t.co/uIfE8PJ6wt pic.twitter.com/AFv0oCyVzc

— NoordhollandsDagblad (@nhdagblad) 18 januari 2018

Ga niet de weg op

'Blijf op de plek waar je bent', zegt Arnoud Broekhuis, hoofd van de Verkeerscentrale van de ANWB. Niet alleen omdat het gevaarlijk is om de weg op te gaan maar ook omdat er zoveel file staat dat er geen doorkomen meer aan is. 'Het is vooral in het midden van het land waar er veel files zijn, vooral veroorzaakt door gekantelde vrachtwagens.'

Op de verkeerskaart van kaartenmaker Esri is te zien op welke wegen de vrachtwagens gekanteld zijn:

Kaart gemaakt met ArcGIS van Esri. Bron: NDW, 2018. Kaart groter weergeven...

Dak Den Haag CS

Volgens verslaggever Jesse Pinster is de omgeving en de stationshal van Den Haag CS volledig ontruimd. 'Het is een penibele situatie', zegt hij. Dat komt omdat het dak van het station helemaal van glas is. 'Ze zijn bang dat glasplaten van het gloednieuwe station los gaan laten.'

De veerdienst richting Texel is ook gestaakt.

Den Haag:

#DenHaagCS #STORM #BNR pic.twitter.com/sc1CdxOx7U

— Jesse Pinster (@jessepinster) January 18, 2018

In Hoek van Holland:

Hier kan je goed zien hoe hard het daadwerkelijk waait in Hoek van Holland. #coderood #storm pic.twitter.com/q33HfLMNLN

— Ferry Krauweel (@ferrykrauweel) 18 januari 2018

In Den Bosch:

#storm Den Bosch pic.twitter.com/QxVqgaMJ5Q

— Marco (@tensioncoach) 18 januari 2018

Die verandering betekent dat er sprake kan zijn van ontwrichtende omstandigheden. 'Dat vertalen wij bij Rijkswaterstaat in zeer gevaarlijke rijomstandigheden op de weg', verduidelijkt Jaap Volkerts van Rijkswaterstaat.

Lees ook:

Kortdurende maar heftige storm

Ook landinwaarts

'Code rood is ook voor de provincies landinwaarts van kracht', zegt Volkerts. En dat is wel bijzonder wat dat komt zeker niet bij alle grote stormen voor. 'Het is niet vaak zo dat ze in de provincies Utrecht, Gelderland, Flevoland en Overijssel last hebben van zo'n soort storm. Althans niet gelijktijdig in zo'n groot gebied.'

'Stel je reis uit'

'Op de weg zijn er vooral problemen met vrachtwagencombinaties', zegt Rijkswaterstaat. Volkerts benadrukt dat je absoluut niet met lege vrachtwagens en aanhangers de weg op moet gaan. 'Als je de kans hebt, stel dan je reis helemaal uit', waarschuwt hij. 'Vooral in het westen en het midden van het land.' De verwachting is dat de storm nog tot in de loop van de middag aanhoudt.

Op de weerkaart van kaartenmaker Esri is goed te zien welk gedeelte last heeft van de extreme weersomstandigheden:

Kaart gemaakt met ArcGIS van Esri. Bron: KNMI, 2017. Kaart groter weergeven...

BNR in kaartKNMIRijkswaterstaatStorm
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play