
De nieuwe managing director Godfried van der Lugt herkent zich niet in de uitspraken van zijn voorganger. 'Wij verlangen geen inkomsten van chefs', zegt hij. Volgens hem is er geen sprake van vercommercialisering van de gids. 'Wij werken vooral met partners en reclame-inkomsten, zonder dat dit ten koste gaat van de objectiviteit.'
Een team smeden
Naast Van der Lugt is er nog een andere nieuwkomer bij GaultMillau Nederland: de schrijver en culinair expert Luc Hoornaert. 'Ik ga helpen om van GaultMillau een echt team te maken. Proberen om restaurantinspecteurs de hand te reiken'. Volgens de culinair expert is het smeden van een team nodig omdat de organisatie totaal niet hiërarchisch is. 'Knopen worden bij GaultMillau doorgehakt in commissies en vergaderingen.'
Terug naar de basis
In de GaultMillau-gids kun je als restaurant twintig punten verdienen. Als een restaurant meer dan twaalf punten haalt, komt het eigenlijk altijd wel in de gids. 'GaultMillau gaat terug naar de basis, het bord is het belangrijkste in de gids', stelt Hoornaert als hem gevraagd wordt wat de eisen zijn van de culinaire gids. 'We zitten in een cultuur waarbij de ambiance en aankleding als erg belangrijk wordt gezien, wij oriënteren ons op het fundament van een restaurant. Het eten.'
Online inhaalslag
De vraag is of Nederlanders nog wel zitten te wachten op een restaurantgids, terwijl er ook genoeg alternatieven zijn zoals foodblogs en recensies in kranten. 'Er zit een groot verschil tussen het maken van een gids en een recensie voor een krant of een foodblog', zegt culinair expert Hoornaerts. 'Wij kijken meer naar het potentieel van een restaurant. Wij komen vaak drie of vier keer terug voor we tot een oordeel komen.' Daarnaast is GaultMillau ook bezig om online een flinke inhaalslag te maken.