
Het levert wat op, zo'n overtuigend rijtje 'calls': reken een half miljoen euro per schip, maal tachtig en je hebt een aardig verheugend beeld van de jaarlijkse inkomsten, zegt Annet Koster, directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders. Daar staan wel de nodige kosten tegenover, waarschuwt ze. 'Er moet een terminal up-to-date houden en denk ook aan de kosten voor het op diepte houden van de waterwegen.'
84.000 auto's
Cruiseschepen varen vaak op zeer vervuilende stookolie, maar volgens Koster stappen steeds meer rederijen over op het minder vervuilende LNG - geen olie, maar gas. Ook de Aida Perla vaart daarop, waaruit volgens Koster valt op te maken dat daar hard aan wordt gewerkt. Dat mag ook wel, als de berekening van The Guardian kloppen dat de uitstoot van één cruiseschip die van 84.000 auto's evenaart. Dan kom je zomaar op het equivalent van 5 miljoen auto's, leert een (wellicht erg) simpele berekening. Maar ja, het blijft een kosten-batenanalyse...