Hollandse Leeuw brult in Cannes
Deze week is in het Zuid-Franse Cannes het reclamefestival Cannes Lions waar de allerbeste creativiteit van bedrijven wordt bekroond met Leeuwen. Een groot deel van de Nederlandse creatieve industrie is er aanwezig. Zo ook Bas Welling van Wefilm, tweewekelijks bij ons te gast.
Nederland is goed vertegenwoordigd, met vijftien juryleden, honderden gasten, de Embassy of Dutch Creativity en het feest van het jaar is georganiseerd door twee Nederlandse bedrijven: MediaMonks en Massive Music.
Bas, we hebben je gevraagd drie grote winnaars met ons te delen. En in je lijstje staan een paar cases die eerder in ons programma de revue passeerden?
'Ja. Het eerste project is Grand Prix Design'
Je tweede project is dichter bij huis, van Nederlandse makelij?
'Samsung Smart Suit - goud -cheil: Jeroen Otter, shorttrackcoach; op 1.03-1.24'
Tot slot: een echte hoofdprijs voor KPN?
'Ja, KPN won de Grand Prix in het categorie Entertainment. Een Grand Prix wordt maar eens in de zoveel jaar voor een Nederlands bedrijf gewonnen.'
Het is het meest creatieve project dat een Nederlands bedrijf dit jaar heeft voortgebracht, want zowel hier als nu op wereldwijde schaal de hoogste creatieve bekroning gekregen.
Wat is je persoonlijke favoriet van het festival?
'Een Spaanse film die aandacht vraagt voor het feit dat hulpverleners en ziekenhuizen in oorglosgebieden steeds vaker worden aangevallen, terwijl er een ongeschreven regel is dat dat echt niet kan. Hospitals are no target. Een fantastische, indringende film. Misschien wel de beste commercial dit jaar wereldwijd gemaakt. Je móet hem echt even kijken.'