Marcel Beerthuizen8 mei '19 13:53Aangepast op 2 sep '19 13:39

Caster Semenya in nieuwe campagne Nike

Auteur: BNR Webredactie

Een hele ingewikkelde, ethische, morele discussie. Dat zegt Marcel Beerthuizen van sportmarketingbureau Bigplans over de zaak-Caster Semenya.

De Zuid-Afrikaanse atlete maakt van nature te veel testosteron aan. Van het internationale Hof van Arbitrage voor Sport CAS moet ze medicijnen nemen om haar testosteronspiegel te verlagen, maar dat weigert ze. Veel mensen hebben het over racisme en discriminatie, maar er zit ook een commerciële kant aan.

Nike durfde als sponsor de zaak op te pakken. Semenya speelt juist in de nieuwe campagne van de sportfabrikant een belangrijke rol. Volgens Beerthuizen is ze een voorbeeld voor Zuid-Afrika, voor heel veel vrouwen en voor heel veel mensen die misschien niet weten tot welke sekse ze behoren. Om zo'n politiek statement te durven uitspreken, zoals Nike nu doet, vindt hij geweldig.

Gerelateerde artikelen