Lifestyle28 sep '20 13:56

Reisaanbieder onduidelijk over rechten bij pakketreis

Auteur: BNR Webredactie

Online reisaanbieders schieten flink tekort in het verstrekken van informatie aan hun klanten, meldt de Consumentenbond. Het gaat om pakketreizen, waarbij de reiziger meer rechten heeft dan wanneer iemand een los vliegticket en accommodatie boekt.

In coronatijd is het extra belangrijk om te weten wat je rechten zijn als er iets verandert in de reisadviezen. 'En dat zijn er meer dan je denkt. Bij een pakketreis is de aanbieder verantwoordelijk voor de reis. Die moét zorgen voor een oplossing', legt Babs van der Staak van de Consumentenbond uit.

Rechten

Ook moet er bij een boeking heel duidelijk vermeld worden dat het om een pakketreis gaat. 'Met een link naar een formulier, waar al je rechten duidelijk in zijn vastgelegd. Een heel aantal aanbieders verstopt die informatie.'

Lees ook | '70 procent minder internationale bezoekers'

Er zijn vooralsnog weinig signalen dat de aanbieders zich expres niet aan de regels houden. 'Reisbureaus snappen niet altijd dat ze pakketreizen aanbieden. Maar we kunnen het ook niet goed inschatten. Als consumenten niet weten wat hun rechten zijn, dan weten ze ook niet of ze verhaal moeten halen.'

Gerelateerde artikelen