Lifestyle4 mei '21 14:49

Luxe automerken ondanks coronacrisis enorm in trek

Auteur: BNR Webredactie

Van de huidige crisis lijken de luxe automerken geen last te hebben. Eerder legden merken als Rolls-Royce, Lamborghini en Bugatti al goede cijfers af. Zij braken in de eerste maanden van dit jaar verkooprecords. Vandaag komt Ferrari met kwartaalcijfers naar buiten.

Carlo Brantsen, hoofdredacteur bij Carros magazine en mede-presentator van de BNR-podcast Petrolheads, verklaart waarom deze dure merken het ondanks de huidige crisis zo goed doen. 'De rijken die je nu hebt denken nu: ik kan mijn centjes wel op de bank zetten, maar dan moet er geld achteraan. Dus dan kun je een paar dingen doen. Je kunt vastgoed of kunst kopen, maar je kunt jezelf ook een cadeautje geven.'

Luister ook | S4E178: Ook Renault aan de limiet, maar het is vooral hun boekhouder die het ziet

Volgens Brantsen spint vooral de Aziatische markt garen met de verkoop van dure auto's. 'China is natuurlijk een statusbeluste markt. Dat hebben wij veel minder. Maar het is wel zo dat ook in Nederland de verkopen van die topmerken hartstikke goed gaan. Op Maserati na hebben ze meer verkocht dan in het jaar daarvoor. Dat is bijzonder, want we denken allemaal: 2020, corona, geen centen. Maar er is misschien wel meer geld in de markt dan je zou denken.'

Luister ook | 'Lewis Hamilton was gewoon beter'

Vandaag komt Ferrari naar buiten met kwartaalcijfers. Brantsen is ervan overtuigd dat ook dit topmerk, ondanks de matige prestaties in de Formule 1, mooie cijfers zal overleggen. 'Het gaat al een tijdje niet goed in de Formule 1 met Ferrari. Toch maakt het merk een hele gestage groei door. Formule 1-succes is natuurlijk lekker, maar het is zo'n sterk merk dat het deze impasse wel even kan overleven.'

(Unsplash)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen