BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Lifestyle

We drinken minder, maar wel luxueuzer en duurder

  • BNR Webredactie
dinsdag 18 januari 2022, 13:17 Update: dinsdag 18 januari 2022, 14:20

We zijn minder gaan drinken, maar we geven wel meer geld uit aan drank. En dat is goed nieuws voor de slijterijen. 'Er wordt meer geld uitgegeven aan goede dranken. Niet alleen wijn, ook whisky, rum en dranken om cocktails mee te maken zijn populair' zegt Petra de Boevere van de Koninklijke SlijtersUnie in gesprek met BNR.

Na de feestdagen kiezen veel mensen ervoor om wat minder alcohol te drinken. Maar Dry January of niet, januari is voor slijterijen sowieso de slechtste maand van het jaar, meent Petra de Boevere van de Koninklijke SlijtersUnie. Zelf heeft ze daar dit jaar niet zo'n last van. 'We zijn even dicht, omdat ik mijn winkel aan het verhuizen ben.'

Unsplash

Luxueuzer en duurder

We zijn dus minder gaan drinken, maar als we dan drinken, doen we dat wel luxueuzer en duurder. Dat ziet De Boevere ook terug in het koopgedrag van mensen. 'Dat is nog meer geworden sinds de coronacrisis. Want er wordt meer geld uitgegeven aan goede dranken. Niet alleen wijn, ook whiskey, rum en dranken om cocktails mee te maken zijn populair. Dat is voordelig voor slijterijen, want een goede fles whisky begint al snel bij 40 euro.' Champagne is ook populair, zegt De Boevere. 'Er is nog nooit zoveel champagne in Nederland gedronken als in het afgelopen jaar.'

Dat mensen luxueuzere drank kopen heeft een reden. 'Ze hebben geleerd dat ze voor hetzelfde geld dat ze uitgeven aan wijn in de horeca, nóg veel betere wijn kunnen kopen bij een slijterij. Slijters hebben veel nieuwe klanten gezien. Klanten die eerst alleen maar drank in de horeca kochten, maar nu ook thuis wat vaker drinken', zegt De Boevere.

Nieuwe slijterijen

Er is nog een trend gaande. De Kamer van Koophandel becijferde dat er jaarlijks ongeveer tien nieuwe slijterijen bij komen. Dat ziet De Boevere zelf niet terug. 'Maar ik denk wel dat er meer specialisten op de markt zijn gekomen. Er worden duurdere dranken gekocht en er wordt meer geld uitgegeven aan drank, waardoor meer specialisten kunnen beginnen.'

Dranken
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update woensdag, dag 84

Saudi-Arabië koopt zich voor miljarden in bij Nintendo

#63: RePowerEU: 300 miljard euro om voor 2030 van het Russische gas af te komen

Maarten van Beek (ING) over hoe je je personeel meekrijgt in je transformatie

'Gehaktdag' maakt zijn naam weer waar

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden