Na de feestdagen kiezen veel mensen ervoor om wat minder alcohol te drinken. Maar Dry January of niet, januari is voor slijterijen sowieso de slechtste maand van het jaar, meent Petra de Boevere van de Koninklijke SlijtersUnie. Zelf heeft ze daar dit jaar niet zo'n last van. 'We zijn even dicht, omdat ik mijn winkel aan het verhuizen ben.'

Luxueuzer en duurder
We zijn dus minder gaan drinken, maar als we dan drinken, doen we dat wel luxueuzer en duurder. Dat ziet De Boevere ook terug in het koopgedrag van mensen. 'Dat is nog meer geworden sinds de coronacrisis. Want er wordt meer geld uitgegeven aan goede dranken. Niet alleen wijn, ook whiskey, rum en dranken om cocktails mee te maken zijn populair. Dat is voordelig voor slijterijen, want een goede fles whisky begint al snel bij 40 euro.' Champagne is ook populair, zegt De Boevere. 'Er is nog nooit zoveel champagne in Nederland gedronken als in het afgelopen jaar.'
Dat mensen luxueuzere drank kopen heeft een reden. 'Ze hebben geleerd dat ze voor hetzelfde geld dat ze uitgeven aan wijn in de horeca, nóg veel betere wijn kunnen kopen bij een slijterij. Slijters hebben veel nieuwe klanten gezien. Klanten die eerst alleen maar drank in de horeca kochten, maar nu ook thuis wat vaker drinken', zegt De Boevere.
Nieuwe slijterijen
Er is nog een trend gaande. De Kamer van Koophandel becijferde dat er jaarlijks ongeveer tien nieuwe slijterijen bij komen. Dat ziet De Boevere zelf niet terug. 'Maar ik denk wel dat er meer specialisten op de markt zijn gekomen. Er worden duurdere dranken gekocht en er wordt meer geld uitgegeven aan drank, waardoor meer specialisten kunnen beginnen.'