Lifestyle5 aug '22 06:04Aangepast op 5 aug '22 08:02

'Jumbo verkopen, dat gaat echt niet gebeuren'

Auteur: BNR Webredactie

Hoe groeide Jumbo uit van supermarkt naar supermacht? CEO van Jumbo Frits van Eerd (55) had de eerste paar jaar liever overgeslagen. 'Ik deed voornamelijk klusjes die niemand anders wilde doen en de zoon van de baas zijn maakte het werk ook niet makkelijker.'

'Zoon van de baas zijn is de meest onmogelijke baan die je kan hebben', stelt van Eerd. 'Mensen gaan er altijd vanuit dat het je makkelijk wordt gemaakt, er wordt altijd anders naar je gekeken en mensen hebben altijd andere verwachtingen van je. Waar dat allemaal precies vandaan komt weet ik niet.'

CEO Frits van Eerd
CEO Frits van Eerd (ANP / Robin van Lonkhuijsen )

Aftrap

In 1996 werd het eerste Jumbofiliaal geopend in Den Bosch. 'De aftrap was een cruciaal moment voor Jumbo. Het was zo'n groot succes dat we snel hebben besloten het concept verder uit te rollen. We hebben alles wat we hadden in die zaak gestopt.'

Toen Jumbo eenmaal tien filialen had, sprak van Eerd echt van een overwinning. 'Van één naar tien winkels is namelijk veel moeilijker dan de groei van bijvoorbeeld vijftig naar zestig. Je moet aan het begin namelijk álles zelf opbouwen. Achteraf gezien hadden we toen eigenlijk niks, behalve een mooi plan en enorme ambities.'

Verkoop

'Ik moet er niet aan denken dat ik een Jumbo-vrachtwagen zie rijden en dat ik geen eigenaar meer zou zijn. Ik word er niet gelukkig van als ik Jumbo zou verkopen, dus dat gaat echt niet gebeuren. Onze grootste drijfveer is trots zijn op wat we gebouwd hebben. Dat is het mooiste gevoel wat je deze ondernemer hier kan geven.'

Van Eerd is het meest trots op de saamhorigheid binnen het bedrijf. 'Het gaat niet zozeer om het aantal winkels en de omzet, maar meer om de drive om samen te ondernemen en te winnen.' Dat gevoel mag nooit verloren gaan, vindt van Eerd.

Luister ook | Alle afleveringen van Hoge Bomen

Gerelateerde artikelen