
Er zijn wereldwijd zo’n zesduizend hondenwebsites, voor de pakweg honderd miljoen honden die er rondlopen. Zo’n beetje de helft daarvan leeft in het hondminnende Amerika en daar worden dan ook de aardigste commerciële uitwassen gevonden. 'Je ziet allerlei mensen samenklusteren met adviezen, tips en webwinkeltjes. In Amerika heb je bizarre uitwassen, met mooie flatgebouwen met een apart bad voor de honden. Die hebben ook een zwemabonnement voor 35 dollar per dag dat ze erin tuimelen.'
Vertroetelen
Maar ook in Japan weten ze van wanten met het vertroetelen van honden, én katten, overigens. 'In Japan heb je hele verdiepingen voor katten en hele menukaarten, dus dat gaat heel ver. Ik ben altijd op zoek naar de extravagantie en uitwassen en in Japan kom je dat heel erg tegen. Ook in Milaan, in bepaalde kringen; die sjieke Milanezen die in de rij staan bij de opera met van die hazewindhondjes staan te wachten om hun abonnement af te halen. Als je in Milaan in zo'n hondenwinkel de jurkjes voor de hondjes betast denk je: die zijn wel heel goed af.'
Parfum
De grote, sjiekere ontwerpers houden zich niet onbetuigd: Gucci durfde het aan om een 'prachtige ovalen, transparante bak in de markt zette. Een zacht zwart tapijt en een oranje bot met het logo werden niet vergeten. Burberry, Hermes en Paul Smith... de lijst vooraanstaande ontwerpers die zich op de honden- en kattenmarkt hebben gestort is inmiddels aanzienlijk. Wonderlijk wellicht, maar ja, verzucht Van Regteren Altena. 'Je zult zien dat het steeds verder gaat met deze ontwikkeling.' oVerigensL het eerste hondenparfum is inmiddels op de markt.