BNR's Huissnob18 jan '17 17:15Aangepast op 18 jan '17 17:34

Een Plein-publiek

Het leven van een modebeursbezoeker in Italië gaat niet over rozen: het is een aanslag op je stembanden, je blijft handen schudden en tsja, al die smalltalk... het is eigenlijk niet minder dan een vorm van keihard werken, zegt Yvo van Regteren Altena.

Foto: AFP
Foto: AFP

En zeker in Milaan tref je bovendien niet per se wat volgend jaar ook echt beschikbaar is voor de gewone sterveling, benadrukt hij. Nee, eerder is het een soort visitekaartje van de grote modehuizen: 'tot dit is onze designer in staat'. Zeker, van sommige flamboyante, extravagante merken als Dolce & Gabbana en Gucci zie je volgend jaar nog wel iets in het straatbeeld, maar uiteindelijk zal maximaal 10 procent in 2018 terug te vinden zijn. 'Relevantie nul. Maar zodra er geen relevantie is wordt ik opgewonden en ga ik er naartoe.' 

Philipp Plein

Toch is het inderdaad een beetje wonderlijk: je begeeft je temidden van de Koreanen, Chinezen en Amerikanen, vechtend om een plekkie op de eerste rang. 'Kijkend naar iets wat in vijf minuten aan ze voorbijtrekt en qua relevantie voor het straatbeeld is het nihil komma nul.' Vooruit, er is één uitzondering: Philipp Plein. 'Die heeft net zijn kledinglijn voor de fitness gelanceerd. Er zijn schijnbaar mensen, ook in Nederland, die zich twee keer in de week gaan omkleden en gaan bewegen. Dat zijn toch mensen die iets meer dan gemiddeld bezig zijn met hoe ze eruitzien.' 

Unfashionable

Yvo kon weer als vanouds de cynische outsider. Wat dat betreft moet hij altijd wel weer even denken aan wat Oscar Wilde ooit zei: 'Fashion is what one wears oneself, unfasionable is what other people wear.' En dat geldt wellicht ook voor de uniseks sportwear van Philipp Plein: Het sluit allemaal superstrak aan, het is sexy en uitdagend, met veel logo's en de naam van de ontwerper. 'Kortom: alles wat ik tot zelf tot ver in de 23ste eeuw niet zal aantrekken.'

Meer huissnob? Klik hier!


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen