BNR's Huissnob25 jan '17 13:36Aangepast op 25 jan '17 13:51

Het horloge als Friese staartklok van de 21e eeuw

Het gaat de horlogemarkt niet voor de wind. En geen trendy horlogebeurs in Bazel die daar wat aan verandert, zegt Yvo van Regteren Altena. Ook aansprekende merken als Rolex, Cartier en Richemont kregen het zwaar te verduren, afgelopen jaar.

Foto: AFP
Foto: AFP

En dan valt het in Europa nog wel mee. Bovendien kunnen Rolex en de zijnen wel een stootje hebben, benadrukt Van Regteren Altena. 'Het zijn wel bedrijven die het ontzettend lang heel goed hebben gedaan, dus ze kunnen best even zo'n neergaand spiraaltje pareren. Een uitzondering is Frankrijk, wat wordt verklaard door de terroristische aanslagen en veel minder toeristen. Maar Hongkong en de rest van Azië gingen bijna 30 procent naar beneden, dus het is een versnipperd beeld.' 

Niche, niche, niche

Uiteraard: ook in magere tijden is er nog genoeg te beleven op het gebied van design. 'Wat je in de autowereld hebt met de concept cars zie je ook met de concept-horloges. Je ziet bizarre dingen die nooit gemaakt zullen worden: grote kasten, rare aandrijfmechanismen of een cordon diamanten, zodat je bij de eerste de beste duistere steeg een mes op de keel hebt. Er is best een markt voor, maar het is niche, niche, niche.'

Meer huissnob? Klik hier!


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen