
Laat ons hier maar lekker entre nous zijn met het deel van de bevolking dat nog wel een serieuze bijdrage levert aan de groei van de economie. De marketingmensen van BNR weten heus wel dat je met veel minder geld gericht kunt schieten op de doelgroep voor deze zender. Ik heb het hem niet gevraagd, maar hoofdredacteur Sjors Fröhlich deed vast een rondedansje toen de STER routinematig in de val trapte die hij voor ze opzette. Net als drie jaar geleden, toen BNR ook al werd tegengewerkt.
Vorig jaar lukte het Sjors wel even om door te dringen tot de Radio1-Sterblokken door een woordgrapje in de spotjes te stoppen waardoor het ze in Hilversum even was ontgaan dat het om de concurrerende nieuwszender ging. Sjors kondigde vorige week direct juridische stappen aan tegen de STER. Een keurig uitgevoerd PR-een-tweetje.
Diezelfde avond was ik te gast in het Vondelpark waar een man of veertig zich op uitnodiging van het Ministerie van OCW onder het genot van geroosterd lam zorgen mocht maken over de toekomst van de journalistiek. Ik sprak een van de aanwezige ambtenaren aan op het machtsmisbruik door de STER. Als het ministerie zich zo’n zorgen maakt over de journalistiek, waarom mag een zender als BNR, die daar geheel op eigen kracht een stevige bijdrage aan levert dan zomaar tegengewerkt worden met belastinggeld?
Er volgde een formeel en diplomatiek antwoord. Terwijl er geen wetgeving is die de BNR-campagne onmogelijk maakt. Het is simpelweg eigen beleid van de STER om concurrentie geen zendtijd te verkopen. Nou is concurrentie al een raar woord uit de mond van een overheidsinstelling, maar het wordt ook nogal willekeurig gebruikt. Netflix mag bijvoorbeeld wel adverteren, want een betaalkanaal is geen concurrentie, vindt het verkooploket van de Publieke Omroep.
Uhuh, alsof Netflix niet keihard concurreert op de kijkcijfermarkt en bij het aankopen van rechten van series en films. Gelukkig heeft VVD-Tweede Kamerlid Ton Elias zich nu in het dossier vastgebeten. Hij stelde eerder al de zeer schimmige deal die de NOS maakte met FOX aan de kaak. Maar ja, dat ging over voetbal. Dat vindt Hilversum blijkbaar belangrijker dan gezonde journalistiek.