Marketing1 okt '15 10:43Aangepast op 1 okt '15 13:31

Openhartige klant wordt beloond bij Achmea

Auteur: Marjan van den Berg

Achmea, de grootste schadeverzekeraar van Nederland, gaat klanten met een premiekorting verleiden meetkastjes te installeren in huis en auto. Het College Bescherming Persoonsgegevens vreest dat minder rijke mensen straks moeten betalen met hun persoonsgegevens.

ANP
ANP

Het Financieele Dagblad sprak met directeur Markt Strategie van Achmea, Albert Spijkman. Hij zegt dat de schadelast omlaag kan als klanten worden gestimuleerd veiliger te wonen en te rijden.

Achmea wil hiertoe onder meer samenwerken met Google Nest. Dat bedrijf maakt 'slimme' thermostaten met ingebouwde rookmelders en koolmonoxide-alarmen. "Wij zijn bereid de premie te verlagen als mensen dat soort apparaten installeren. Als de klant veiliger woont, hebben wij minder schade. Maar het is ook beter voor de klant. Die woont veiliger. De internet of things gaat een belangrijke rol spelen in ons leven.", zegt Spijkman in de krant.

Achmea gaat verder werken aan een kastje voor in de auto, waarmee het rijgedrag van polishouders kan worden gevolgd. Een veilige rijstijl kan dan worden beloond met een lagere premie. De mogelijkheden op dit vlak worden nog onderzocht, zegt Spijkman. Achmea is hierover onder meer in gesprek met TomTom.

Grondrecht
Het verstrekken van premiekorting in ruil voor persoonlijke gegevens is niet verboden, zegt Jacob Kohnstamm, voorzitter van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) in een reactie. Maar wenselijk vindt hij het bepaald niet. “Je weet natuurlijk niet precies wat er ooit met die gegevens gaat gebeuren.”

Bovendien is privacy een grondrecht, zegt Kohnstamm.

 

  

“Iets anders is dat het eind van het liedje misschien zou kunnen zijn dat privacy alleen nog maar voor mensen met heel veel inkomen is, want die hoeven die premiekorting niet toe te laten.” Mensen met minder geld betalen straks met hun persoonsgegevens, waarschuwt Kohnstamm.

'De klant bepaalt'
Over het delen van gegevens door klanten zegt Spijkman: "Het blijft de informatie van de klant. Die kan besluiten of hij de informatie wil delen met ons of niet. Doet hij dat, dan krijgt hij een lagere verzekeringspremie." Daarnaast heeft de klant nog een voordeel, zegt Spijkman, namelijk meer veiligheid. "Stel je voor dat we straks met een kastje rondrijden en dat geeft aan 'u komt op een onveilige weg', dan levert ons dat minder schade op, maar het is veiliger voor de klant. Of als ik een parkeergarage in rijd en een melding krijg, 'pas op: hier worden veel schades gereden'. Ik zou dat handig vinden."

De verzekeraar benadrukt dat de data van de klanten niet zullen worden gedeeld met derden.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen