Marketing15 mei '16 11:22

Reclame maken? Vertel een goed verhaal

Auteur: Sam de Voogt

Steeds meer consumenten willen reclamevrij door het leven. Adverteerders moeten daarom op zoek naar nieuwe manieren om boodschappen over te brengen. De oplossing? Het vertellen van een goed verhaal.

Foto EPA
Foto EPA

Reclame op internet? Download een adblocker en je bent er vanaf. Reclame voor een YouTubefilmpje? Na vijf seconden kun je het wegklikken. En reclame op televisie of radio? Betaal een klein maandelijks bedrag en je hebt op Netflix en Spotify nergens meer last van.

Steeds meer mensen volgen dit stramien, want ze willen reclamevrij door het leven. Ze zijn er bereid voor te betalen, en ze willen op elk moment naar de content kijken waar ze zelf om vragen. Dat maakt het voor adverteerders lastiger hun producten aan de man te brengen. "En interessanter", zegt Darre van Dijk, chief creative officer van reclamebureau TBWA\Neboko. "Je moet je content een stuk interessanter maken. Mensen moeten een leuke reclame willen kijken of luisteren, dat is waar we naartoe moeten."

Red Bull en Lego
Voorbeelden daarvan zijn het mediakanaal van Red Bull, of de Lego Movie van de gelijknamige Deense speelgoedfabrikant. Bas Welling, eigenaar van productiemaatschappij Wefilm noemt dat soort entertainment een kracht. "Die speelfilm kostte dan wel 60 miljoen euro om te maken, maar het werd een blockbuster en de volgende dag had iedereen zin om met Lego te spelen."

Conclusie: adverteerders moeten een goed verhaal vertellen. Van Dijk: "Daarom vervagen de grenzen tussen reclame en journalistiek. Ook wij zijn op zoek naar een authentiek verhaal waarmee we een boodschap kunnen overbrengen, en waarover mensen gaan bloggen en twitteren."

Gerelateerde artikelen