Twitter als verlengstuk van de Haagse kaasstolp
Facebook, Snapchat en Instagram. Succesvolle social media-platforms, maar Kamerleden houden vooral vast aan Twitter. Ze houden daarbij angstvallig vast aan hun eigen kring: ze volgen vooral elkaar, praten over hun eigen portefeuilles en proberen vooral hun vermeende achterban gunstig te stemmen, zegt Ewald van Rooij, directeur van Lindblom PR PA.
En dat terwijl uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat de komende Kamerverkiezingen vooral om Facebook zullen draaien. De verschillende campagneteams zullen zich daarom nog wel eens achter te oren krabben, zeker als je bedenkt dat de onderwerpen waar veel over getwitterd wordt nauwelijks aansluiten bij de verkiezingsprogramma's. 'De VVD wil het vooral over ouderenbeleid gaan hebben, maar Kamerleden twitteren daar nauwelijks over; dat gebeurt vooral door de PVV, waar het veel meer een onderwerp is. En bij D66 zie je precies hetzelfde.'
Wat overigens niet wil zeggen dat de Kamerleden zomaar iets doen, benadrukt Van Rooij. Ze richten zich nou eenmaal vooral op hun eigen dossiers. En dat pakt soms bijzonder goed uit, zoals CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt laat zien. Zeker voor iemand die betrekkelijk laag op de kieslijst stond, is het bijzonder dat hij de op twee na invloedrijkste twitteraar in de Kamer is. 'Dat heeft hij denk ik mede te danken aan zijn hele actieve opstelling; hij is op zijn dossiers heel erg actief. En als je kijkt naar de tweets van de volledige CDA-fractie, staat daar Turkije als een heel belangrijk onderwerp. En dat komt puur door de tweets die Omtzigt daarover stuurt.'
Actiefste Kamerleden: Liesbeth van Tongeren (GroenLinks), Paul Ulenbelt (SP) en Pieter Omtzigt (CDA);
Meeste invloed: Geert Wilders (PVV), Pieter Omtzigt (CDA) en Jesse Klaver (GroenLinks);