Media2 nov '16 14:17Aangepast op 2 nov '16 17:29

Uit liefde voor Reclame

Auteur: Thijs Baas

Sinds reclamebureau The Valley zes jaar geleden voor brouwerij Hertog Jan de slogan 'Uit liefde voor Bier' bedacht, wordt deze toegepast op elk bierdopje, viltje en flesje dat de fabriek verlaat en elke reclame-uiting die het merk de wereld in stuurt. En nu is daar de beloning in de vorm van een Effie, de reclameprijs voor de meest effectieve campagne.

Beeld: Youtube/The Valley
Beeld: Youtube/The Valley

Bij alles wat The Valley voor Hertog Jan doet, grijpt het terug op de slogan 'Uit liefde voor Bier' en juist dat is volgens Krijn Smits van het reclamebureau gisteravond beloond met een Effie. Het is juist die consistentie, benadrukt ook Mark Oosterhout van reclamebureau N=5, die van groot belang is om een campagne effectief te maken. Al is een lange adem natuurlijk niet genoeg als de slogan niet deugt. 'Uit liefde voor Bier is een heel krachtig idee, omdat bierdrinkers ook liefde voor bier voelen.' 

Simpelheid en directheid

Geloofwaardigheid staat voorop en dan helpt het als je de mensen een 'product-intrinsieke' campagne voorschotelt, zegt Smits. 'Je ziet heel veel biermerken die zich bezighouden met van alles en nog wat. Hertog Jan heeft het alleen maar over bier en niet over allerlei domeinen die niet direct met bier te maken hebben. Ik denk dat dat heel belangrijk is en dat dat heel goed aansluit op die simpelheid en directheid: ze hebben het gewoon over bier en over ketels.' 

Ruimte op rechts

Daarbij leent het  karakter van Hertog Jan - mensen associëren het al gauw met speciaalbier - zich uitstekend voor een campagne die zich voornamelijk richt op het bier zélf, zegt Oosterhout. 'Heineken heeft een hele andere rol in de markt dan Hertog Jan en dit past natuurlijk heel erg goed bij de authenticiteit van Hertog Jan.'

En tussen de bijna twintig prijswinnaars van gisteravond is het een verademing om te zien dat je ook met relatief kleine budgetten een grote prijs kunt winnen, zegt Dick van der Leqc, van reclamebureau Etcetera. Als je maar iets anders durft te doen dan de massa. 'Als iedereen over links gaat, ontstaat er ruimte op rechts.'

 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen