Media2 nov '16 19:14Aangepast op 3 nov '16 11:12

Export-tv van Hollandse bodem draait op volle toeren

Auteur: Thijs Baas

De hele wereld kijkt naar Nederlandse televisieformats en als een programma in Nederland lukt is internationaal succes binnen handbereik, zegt Taco Zimmerman, directeur van Tuvalu Media.

Big Brother, Deal or no Deal, The Voice, Hello Goodbye: het zijn allemaal Nederlandse vondsten, memoreert Zimmerman. 'Daarom is de Nederlandse televisiemarkt dan ook zo geroemd: na Amerika en Engeland zijn we het best presterende land qua export van televisieformats.' Zimmerman weet overigens waar hij het over heeft, als 'hoeder' van programma's als Ali B op Volle Toeren, Celebrity Stand-Up, Brugklas, DNA Onbekend, Maestro, Rot op je met Milieu, Rot op naar je eigen land. 

Fingers crossed

Ali B. op Volle Toeren is al enkele jaren aan een wereldwijde triomftocht bezig. Het format, waarin elke keer een rapper wordt gekoppeld aan een zanger die ooit een grote hit had, sloeg al aan in Zweden, Duitsland en Zwitserland. Tijd voor de ultieme stap: Amerika. 'We zijn heel dichtbij, fingers crossed. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als een Jay Z naar Dolly Parton zou gaan of zoiets dergelijks.' Overigens: niet alleen creatief, maar ook financieel is dat een hele uitdaging. 'Wat wij in  Nederland voor een hele serie krijgen, is dáár één aflevering.'

Vooruit met de geit

Aan dat rijtje 'Tuvalu-successen wordt op korte termijn hopelijk 'Vooruit met de Geit' toegevoegd, een programma waarin telkens twee bekende Nederlanders een tijdje optrekken met een geit - of een ander dier. Aan het eind van de trip - inmiddels gearriveerd bij een tribe in onherbergzaam gebied - resten slechts twee opties: óf het beest gaat weer mee naar huis, óf het wordt geofferd. Doel van het programma: mensen wakker schudden die niet te beroerd zijn om een kip-nugget te verorberen, maar voor wie de wereld te klein is als een dier ruw maar op de meest natuurlijk denkbare manier aan zijn einde komt. 

Onaangename televisie

Want mensen maken zich druk om 'klein' dierenleed, terwijl de bio-industrie op volle toeren blijft draaien. Dat het format iets macabers en onaangenaams heeft, erkent Zimmerman. 'Maar soms is het goed om onaangename televisie te maken, omdat ik vind dat het doel de middelen heiligt: duidelijk maken dat je stukje vlees ook een dier is geweest. 'Als we alleen al één dag per week minder vlees eten hebben we het CO2-probleem van 2025 in één klap opgelost: vlees eten is één van de boosdoeners op aarde als het gaat om duurzaamheid.'

Gerelateerde artikelen