
Op de redactie van de Telegraaf bestaat enige onrust onder schrijvende journalisten over hun lot bij de komende reorganisatie, maar die is volgens Van der Snoek niet gegrond. 'We schakelen print zeker niet uit. Sterker nog: print is een heel belangrijk onderdeel van ons concern, waar we ook geld mee verdienen.' Wat overigens niet wil zeggen dat TMG wanhopig vasthoudt aan oude media. 'Je ziet dat mensen ook digitaal en video willen hebben. Dus wij denken júist apert vanuit de consument; als de consument video wil zien, hebben wij dat maar te bieden.'
Combinatie in je team
De basis voor elke journalist is het vergaren, duiden en plaatsen van nieuws, vindt Van der Snoek. 'De vorm waarin moet je ontwikkelen aan de hand van de tijdgeest. Dus als je alleen met een potloodje kunt schrijven, maar je kunt de computer niet bedienen, heb je een probleem.' Wat niet wil zeggen dat iédereen op elk terrein moet uitblinken. 'Je hebt een combinatie nodig in je team. Je kunt niet alleen maar videomensen hebben, want die denken anders, en je kunt ook niet alleen maar schrijvende journalisten hebben; je moet die combinatie in je team zien te krijgen.'
Te weinig effort
Onlangs kwam naar buiten dat de redactie in twee moties haar grote twijfels uitte over de zwalkende digitale koers die de raad van bestuur vaart. Die zou slechts investeren in 'vage digitale initiatieven, die slechts geld kosten.' Kritiek die Van der Snoek overigens deels beaamt. Zo had de campagne om de papieren Telegraaf weer onder de aandacht te brengen eerder en steviger ingezet moeten worden. 'We zijn vrijdag live gegaan met de nieuwe campagne voor de krant; de productaandacht voor de Telegraaf en laten zien wat erin zit.'