Media13 dec '16 08:31

Vooral Google en Facebook profiteren van online advertentiemarkt

Auteur: Bastiaan Kleinjan

Er zit nog veel rek in de online advertentiemarkt, maar het zijn vooral Facebook en Google die daar van profiteren. De twee techreuzen zijn de grootste profiteurs van de groeiende markt, de rest volgt op gepaste afstand.

Foto: HH / Peter Hilz.
Foto: HH / Peter Hilz.

Dat voorspelt ABN Amro. Voor zowel 2017 als 2018 wordt een toename van 9 procent aan bestedingen op de online advertentiemarkt voorspeld. Google en Facebook eisen een groot deel van de advertentiebudgetten op. Als gevolg hiervan blijft er minder geld over om te besteden aan advertenties op traditionele kanalen. De twee bedrijven hebben dit vooral te danken aan hun grote voorsprong op het gebied van data-analyse. Advertenties op Google en Facebook zijn veel makkelijker meetbaar dan advertenties op een ander medium.

Klantloyaliteit

Om de concurrentie met de technologiegiganten aan te kunnen, moeten traditionele spelers inzetten op klantloyaliteit, verticale markten, mobiel en integrale dienstbelening. Zo benadrukt ABN Amro onder meer het belang van goed functionerende mobiele websites en apps. Voor mediabedrijven is het belangrijk om te investeren in content, advertentiemogelijkheden en de gebruiksvriendelijkheid hiervan.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen