BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Media

Commerciëlen welkom bij STER

  • Judith Laanen
dinsdag 3 januari 2017, 16:21 Update: dinsdag 3 januari 2017, 16:39
STER-directeur Volmer: 'Als het crossmediaal is mag alles'

De STER gaat de strenge regels voor reclamemaken loslaten, vertelt de nieuwe directeur Frank Volmer aan BNR. 'Als BNR of welke andere commerciële partij reclame wil maken bij de STER dan zijn ze van harte welkom.'

Foto ANP
Foto ANP

Reclamezendtijd voor concurrerende bedrijven wordt liberaler, zegt Volmer. Met deze verandering hoopt hij het publiek beter bij de adverteerders te brengen. 'De publieke omroep heeft ook een verantwoordelijkheid om de markt niet af te bakenen voor commerciële partijen. Het lijkt me prima dat ze reclame maken, daar krijgen we geld voor terug. Uiteindelijk moeten we de omzetdaling overeind houden en niet de markt belemmeren met allerlei regels.' Maar denk niet dat er op NPO1 een reclame komt om naar RTL4 te zappen. 'Dat lijkt me niet logisch en zou je andersom ook niet willen. Maar als het crossmediaal is mag alles.'

Nog genoeg te winnen in de reclame

Er valt nog genoeg te winnen in de reclame. Zo geeft het landelijke luisteronderzoek NLO weinig inzicht in hoe regionale zenders beluisterd worden of welke bepaalde etnische groepen naar radio luisteren, zegt Volmer. 'Terwijl dat interessante informatie is.' Volgens Volmer kun je dat heel simpel meten: 'Met echt meten, met censusdata, of onderzoeksgroepen die je projecteert op een grotere doelgroep.' Hij voorziet een hybride systeem waarin beide gebruikt worden. 'Zodat je een zo goed mogelijk beeld krijgt van wat iemand luistert, kijkt en online consumeert. Hoe meer je weet, hoe makkelijker het is. Ik denk dat we die kant op gaan.' Uiteindelijk moet dat volgens Volmer leiden tot minder maar relevantere data voor consumenten.

Juiste blokken op de juiste tijdstippen

In de toekomst wil de nieuwe STER-directeur de juiste blokken op de juiste tijdstippen hebben. 'Je moet zorgen dat je steeds beter wordt in adverteerders het juiste publiek aanbieden. Daar kunnen we echt in verbeteren. Hoe meer je erover weet, tegenover een hoger prijspeil je uiteindelijk adverteerders de minuten kunt aanbieden. Op radio is dat moeilijker omdat het een soort one too many blijft. Daarin moet radio in z'n geheel een ontwikkeling doormaken, zodat je beter weet wie waarnaar luistert.'

Een kwart van de inkomsten van de STER - de Stichting Ether Reclame die voor de publieke omroep de reclame verzorgt, de inkomsten gaan naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - komt van de radio-advertentiemarkt. Jaarlijks haalt de STER ongeveer 200 miljoen euro binnen. Volgens Volmer gaat het daarmee, afhankelijk van de individuele zenders, goed. Met 3FM gaat het vanwege wat recente veranderingen in de programmering iets stroever, vertelt hij. 'Maar ik heb goede hoop dat het in 2017 weer beter gaat. 3FM is een belangrijke omzetmaker binnen het portfolio van de publieke omroep. Daar luisteren heel veel jongeren naar.' Jongerenzender FunX gaat binnenkort ook reclame maken bij de STER. Een welkome aanvulling op de jongerenmarkt, zegt Volmer.

Ook Q Music gaat binnenkort reclames uitzenden bij de STER. BNR begint daar in februari mee.

EconomieMedia
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Britten stelen uit supermarkten door inflatie

Politiek wil actie tegen 'onweersproken omvolkingstheorieën' Ongehoord Nederland

'Kabinet laat minimumloon eerder stijgen; AOW ook verhoogd'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

De komende economische clusterfuck

Opinie | Een schizofrene situatie

Vertrouwen komt te voet en gaat per Nokia 301

Hans Bakker (Floriade) over de uit de hand gelopen begroting

Ondernemerspanel over de verhoging van het minimumloon

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden