Media10 jan '17 14:22Aangepast op 10 jan '17 16:17

'Piraterij dwarsboomt Nederlandse film'

Auteur: BNR Webredactie

De Nederlandse film weet niet te profiteren van het toenemende bioscoopbezoek in 2016. Het aandeel Nederlandse films daalde van 19 procent in 2015 naar 12 procent vorig jaar.

Foto: ANP
Foto: ANP

In totaal waren de Nederlandse bioscopen vorig jaar goed voor 34.177.932 bioscoopbezoeken, 3,7 procent meer dan het jaar ervoor. Bridget Jones's Baby scoorde met bijna twee miljoen bezoekers het hoogst, gevolgd door Finding Dory (bijna 1,1 miljoen) en Huisdiergeheimen (ruim een miljoen). De film Soof 2 was met 542.036 bezoekers de best bezochte Nederlandse film, met op nummer twee Rokjesdag (401.649) en Woezel en Pip: de Film (225.446). 

Geen eindsprint

San Fu Maltha, Nederlands producent van films en televisieseries zoals Zwartboek en Alles is Liefde, zag het al een half jaar aangekomen. Toen ook nog de gehoopte eindsprint, met onder meer Soof 2 uitbleef, was er weinig meer te redden. Volgens Fu Maltha is het eigenlijk heel simpel: 'Als films het niet goed doen, zijn ze niet goed genoeg om publiek te trekken. Films moeten op veel te korte termijn gemaakt worden en hebben met flinke concurrentie te maken omdat er sprake is van piraterij.'

Die piraterij heeft met name de laatste jaren een enorm effect gehad. En zolang de Nederlandse politiek niets doet, krijgen distributeurs het steeds moeilijker. 'Je zult als branche bij elkaar moeten gaan zitten en nadenken wat er te verbeteren valt. Ik denk dat er minder door de fondsen bepaald moet worden en de makers moeten meer in een centrale rol terechtkomen.' Daarbij moet niet alleen de eigen interesse leidend zijn, de branche moet ook goed kijken naar de voorkeur van het publiek. 'En we moeten zorgen dat niet alle films op hetzelfde moment worden uitgebracht.'

Renovaties en verbouwingen

De totale omzet uit de verkoop van kaartjes nam ten opzichte van 2015 met 4,3 procent toe tot 287.617.090 euro. De groei is onder meer te danken aan investeringen in nieuwe locaties, renovaties en verbouwingen van filmzalen. Ook is er geld gestoken in technologische vernieuwingen, maakten de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) en Filmdistributeurs Nederland (FDN) dinsdag bekend op de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie in Pathé Tuschinski in Amsterdam. Vorig jaar kwamen er vijftig filmzalen bij met in totaal zo'n 9500 extra stoelen.

De gemiddelde prijs voor een bioscoopkaartje steeg met 0,5 procent naar 8,42 euro. .

Gerelateerde artikelen