'Nieuws maak je niet, nieuws is er'
Een website die nieuws vanuit de hele wereld selecteert en samenvat met een link naar de bron, dat was het idee achter de site ii.nl. Maar de stekker werd er al een keer uitgetrokken.
Nu heeft Chefren Hagens van Innovative Design Delft, het bedrijf achter ii.nl, een nieuwe poging ondernomen om de site in de lucht te houden. 'De zoekmachines van IDD kunnen goed volgen wat er op nieuwssites in de hele wereld gebeurt en sorteren artikelen van interessante delen van site uit. Redacteuren kiezen vervolgens uit de stroom van nieuws die dat produceert. Ze vatten de artikelen samen met een doorverwijzing naar het origineel en proberen extra achtergrond informatie bij de onderwerpen te geven.'
'Nieuws maak je niet, nieuws is er', zegt Hagens. 'Vervolgens is er iemand die het publiceert. We concurreren niet met bestaande nieuwssites die zelf nieuws produceren. We verwijzen alleen door naar het beste artikel.' Hagens vindt daarbij de inhoud en werking van de site belangrijker dan de vormgeving. 'De site ziet er basic uit, maar alles is aanklikbaar en heeft een functie.'
Financieren van de nieuwssite
Bij een eerder poging om ii.nl van de grond te krijgen was op gegeven moment het geld op. Dit kwam volgens Hagen omdat er te veel redacteuren in dienst waren en er te weinig succes was. 'Daarnaast adverteren we niet, omdat we er voor de lezers willen zijn. Inmiddels is onze techniek verder ontwikkeld en hebben we minder maar betere redacteuren. Om te blijven bestaan zijn er ongeveer 100.000 abonnees nodig, als daarvan ongeveer 10 tot 20 procent bereid is te betalen.'
Tot nu toe verdient ii.nl zijn geld op een andere manier. 'We hebben een hoop spinoffs, zoals de map-surfer', zegt Hagen. 'Daarop kan je op een kaartje zien waar op de wereld het nieuws plaatsvindt. Dat heeft veel interesse bij klanten die hun projecten op een kaart willen zien staan.'
Social media is een grote puinhoop
'Op social media is er heel veel nieuws en niemand die je daar de weg in wijst', meent Hagen. 'Het is een grote puinhoop.' Hij ziet daarom niets in social media, en vindt het geen goed idee om er op te publiceren. 'Ik begrijp ook niet wat BNR met Facebook doet en Twitter. Wij hebben het geprobeerd maar het heeft niets uitgehaald.'