Media20 mrt '17 07:38Aangepast op 20 mrt '17 17:40

Disney heeft een monster(hit)

Auteur: Jelle Maasbach

Beauty and the Beast heeft na Star Wars een nieuwe hit in handen. De kosten van de remake van de film uit de jaren '90 zijn na een weekend alweer terugverdiend.

Foto: Hollandse Hoogte
Foto: Hollandse Hoogte

Afgelopen weekend haalde het mediabedrijf in de Verenigde Staten en Canada samen een bedrag van 170 miljoen dollar op, door de verkoop van bioscoopkaartjes. Het was gelijk - op zes films na - het grootste openingsweekend voor een film aller tijden en ook de best verdienende buiten het feestdagenseizoen om. Buiten Amerika haalde de film 180 miljoen dollar op, vooral China en het Verenigd Koninkrijk deden het goed.

In 1992 kwam de animatieversie van het verhaal over een meisje dat verliefd wordt op een beest uit, maar dat succes is al ingehaald. De huidige versie haalt maar liefst 17 keer meer op dan zijn voorganger in het eerste weekend en ook zijn de productiekosten (160 miljoen dollar) na een weekend al weer terugverdiend. Het lijkt erop dat Beauty and the Beast deel gaat uitmaken van de 'miljardclub', films die meer dan 1 miljard dollar opbrachten.

Andere hits van Disney van de afgelopen jaren waren The Jungle Book (976 miljoen dollar in totaal) en haalde in het openingsweekend net 100 miljoen dollar op, Cinderella (554 miljoen dollar) en Maleficent (758 miljoen dollar) deden het in de beginperiode een stuk minder dan Beauty en the Beast nu.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen