John de Mol aast op Nu.nl
John de Mol heeft zijn pijlen gericht op Nu.nl, dat nu nog eigendom is van het Finse Sanoma. De Mol zal eerst nog wat concurrenten moeten trotseren, maar kansloos is hij zeker niet.
Sanoma heeft naar eigen zeggen geen enkele aandrang om Nu.nl in de etalage te zetten. Toch melden bronnen in de financiële én in de mediawereld dat het De Mol bittere ernst is met zijn belangstelling voor de nieuwssite. De overname zou een volgende stap zijn in De Mols ambitie om met zijn houdstermaatschappij Talpa Holding een Nederlands multimediaal uitgeefhuis te verwezenlijken.
Uniek bezoek
Afgelopen voorjaar verloor De Mol nog de overnamestrijd om TMG van het Belgische Mediahuis. Wel nam hij omroeporganisatie SBS - met onder meer SBS6, SBS9, Net5 en Veronica - over van Sanoma. Talpa Holding exploiteert inmiddels ook de radiozenders 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica. Met een uniek bezoek van 1,9 miljoen mensen per dag en een totaal bereik van 7 miljoen mensen troeft Nu.nl NOS, AD én Telegraaf af en dat zou De Mol best een slordige 100 miljoen euro waard zijn. Althans: dat is naar verluidt de prijs waar de Finnen op mikken.
Belgen
Lees ook
'Er komen meer overnames in Nederlandse media'
Maar dan moet De Mol nog wel even afrekenen met - wederom - de Belgische Persgroep, die nu al eigenaar is van Volkskrant, AD, Trouw en een aantal regionale kranten. Ook de Belgen hebben Nu.nl in het vizier, dus dat kan wel weer een interessante strijd opleveren. John de Mol heeft daarbij wel enige ijzers in het vuur, zegt economieredacteur Thom Opheikens. 'Hij werkt via SBS al vrij veel samen met Nu.nl. Dat zie je onder meer aan advertenties die naar elkaar verwijzen. Daarnaast heeft De Mol sinds kort een insider in de gelederen: deze week werd bekend dat de baas van Sanoma Nederland en België overstapt naar Talpa. '