Media16 apr '20 11:54Aangepast op 16 apr '20 18:24

Kijkgedrag Nederlanders veranderd door coronacrisis

Auteur: BNR Webredactie

Het kijkgedrag van Nederlanders is enorm veranderd door de coronacrisis. Daarom worden nu ook veel abonnementen flink uitgebreid, blijkt uit onderzoek van Pricewise.

(AFP / Olivier Douliey )

Het gaat volgens Pricewise-directeur Hans de Kok om een toename van 15 procent voor lineaire televisie en wel 30 procent voor streamingdiensten. Mensen sluiten daarvoor nieuwe abonnementen af met hogere internetsnelheden en uitgebreidere zenderpakketten. Zo kiezen ze voor meer film- en kinderzenders en juist minder voor sportzenders, zegt De Kok. 'We zien dat 50 procent van de mensen wel iets verandert.'

Beluister ook | Eindexamen TV helpt scholieren met voorbereiding examens

Streamen

En met zo veel aanpassingen liggen technische mankementen op de loer, zegt De Kok. 'Ruim 10 procent heeft problemen met het internetabonnement, vooral met de snelheid ervan. De oorzaak is vooral bij de jongere groep dat ze veel meer streamen. Doordat alle leden van een huishouden massaal aan het werk zijn, les volgen, streamen of bellen, legt dat nogal beslag op de kwaliteit en de bandbreedte van de thuisaansluiting.' Overigens blijkt 40 procent geen idee te hebben van het abonnement, terwijl de snelheid en de kwaliteit voor zeker de helft van groot belang is.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen