BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Partners
Nieuwsbrief
Podcast by BNR
Podcast Awards
BNR App
Podcasts laten maken
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Partners
Nieuwsbrief
Podcast by BNR
Podcast Awards
BNR App
Podcasts laten maken
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Partners
Nieuwsbrief
Podcast by BNR
Podcast Awards
BNR App
Podcasts laten maken
Frequenties
Over BNR
Contact
Media

DPG Media zou graag Funda inlijven

  • BNR Webredactie
woensdag 11 november 2020, 13:30 Update: woensdag 11 november 2020, 16:11

DPG Media, het grootste mediabedrijf van de Benelux, zou graag een serieuze poging wagen om huizensite Funda over te nemen. Dat zegt topman Erik Roddenhof in BNR Zakendoen. De activiteiten van Funda sluiten naadloos aan bij de kern van de traditionele DPG-activiteiten. 'We helpen mensen een moeilijke beslissing makkelijk te maken, en dat doen we eigenlijk ook met nieuws.'

Niet voor niets heeft DPG zich de afgelopen jaren ontfermd over onder meer Independer en Tweakers, zegt Roddenhof. 'Vroeger stonden onze kranten vol met tweedehands auto's en huizen, dus eigenlijk zaten we al heel lang in die markt. Toen we even niet opletten stonden al die huizen op Funda en auto's op Autotrack. Eigenlijk dachten we: dit hoort toch wel dicht bij ons. Maar it takes two to tango, je hebt een koper en een verkoper nodig, en er is even geen verkoper.'

Luister terug | Werkverkenners | Blijvend anders werken door corona

Ook de FD Mediagroep is een gewilde potentiële prooi voor DPG Media, maar daar loopt Roddenhof jaarlijks wel een blauwtje, grapt hij. Voorlopig zit een nieuwe overname er overigens sowieso niet echt in, nu eerst de overname van Sanoma van 460 miljoen euro nog maar even moet worden terugverdiend. Al bleef de schade van teruggelopen advertentie-inkomsten uit de eerste coronagolf met 65 miljoen euro nog relatief beperkt.

Lees ook | Vraag naar opslag en distributieruimte groeit fors

Een reservepotje van 129 miljoen hoefde dan ook niet volledig te worden leeggehaald. 'We gingen uit van een veel donkerder scenario. De adverteerders annuleerden massaal, dus dan ga je toch nadenken over de continuïteit van je onderneming, maar nu blijkt dat we dat potje niet nodig gaan hebben. In de zomer leek het erop dat de adverteerders het allemaal inhaalden. Dat trok goed door en het lijkt er nu op dat de adverteerder geleerd heeft om ermee om te gaan.'

Marktmacht techreuzen

In een medialandschap waarin de advertentiemarkt steeds problematischer wordt, moet DPG Media opboksen tegen Amerikaanse techreuzen als Google en Facebook. En die blijken toch een redelijke dark side te kennen. 'Dat merken we in de samenleving, met nep nieuws en nep-advertenties, maar die merken we ook bij mediabedrijven: overal moeten we nu eigenlijk toegang betalen tot de consument: als je een app van DPG downloadt, vraagt de appstore 30 procent van de omzet.'

Luister terug | DPG Media koopt Sanoma Nederland

En met een marge die geheid onder de 30 procent ligt is de rekensom snel gemaakt: daar kun je als mediabedrijf niet van leven. 'Dat geeft aan dat er marktmacht is. En die marktmacht werkt niet altijd goed door voor mediabedrijven.' Dé remedie is simpelweg onafhankelijkheid, zegt Roddenhof. 'Door te groeien haal je synergie. Die investeer je in goede digitale producten en met al dat bereik bij elkaar weten we zeker dat de adverteerder nog steeds naar ons toe wil komen.'

De drukkerij van DPG Media.
De drukkerij van DPG Media.ANP / Robin van Lonkhuijsen
FD MediagroepInternetPersgroepSocial mediaWoningmarkt
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Facebook vraagt gebruikers feedback op Newsfeed

Zelfrijdende auto's zoals Tesla's zitten op een dood spoor

Lobbypanel over geopende terrassen en de afkeer van testevenementen

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Wat is Biden voor president?

Brisant, opmerkelijk, schokkend en explosief, maar niet onoorbaar

Gouden bergen, maar beleggers happen niet

#25 Maak van je klant een abonnee

#7 Europa als wereldmacht in de ruimte

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play