Media11 nov '20 08:08Aangepast op 11 nov '20 08:53

Verkoopt Mediawet vloggers knollen voor citroenen?

Auteur: BNR Webredactie

Populaire vloggers mogen in hun video's binnenkort geen producten meer aanprijzen in ruil voor geld. Dat bevestigt het Commissariaat voor de Media. De nieuwe regels, gebaseerd op de per 1 november gewijzigde Mediawet, leggen een bom onder het verdienmodel van veel bekende vloggers, schrijft het FD. 'Hobbyvloggers' blijven vooralsnog waarschijnlijk buiten schot.

Grote bedrijven betalen makers van online videoblogs tienduizenden euro's voor een enthousiaste vermelding. De tienduizenden euro's die grote bedrijven betalen voor enthousiaste vermeldingen zijn veruit de belangrijkste inkomstenbron voor vloggers. Maar de nieuwe regels schrijven voor dat die hun kijkers niet meer mogen aansporen om iets te kopen en een product geen 'overmatige aandacht' mogen geven.

Luister terug | Gebruik mobieltje in het verkeer blijft hoog

De regels gaan gelden voor de eigen vlog, zegt Pim Brasser, collega en FD-journalist; in een video voor een bedrijf kan een vlogger nog onverminderd reclame maken. 'Mensen uit de branche verwachten dan ook dat bedrijven zelf veel meer filmpjes met vloggers gaan produceren, want dan mag het nog wel.' Ook voor overheidscampagnes heeft de maatregel gevolgen. 'Het ministerie van Defensie ging ook in de fout met de verplichte vermelding bij een vlog dat het om een reclame gaat.'

Lees ook | Marianne Zwagerman | Vitale media en quarantainecontent

Om 11:00u kun je in Ask Me Anything alles vragen over de verdienmodellen van sociale media.

 Enzo Knol
Enzo Knol (EPA / Sebastien Nogier )

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen