Grote bedrijven betalen makers van online videoblogs tienduizenden euro's voor een enthousiaste vermelding. De tienduizenden euro's die grote bedrijven betalen voor enthousiaste vermeldingen zijn veruit de belangrijkste inkomstenbron voor vloggers. Maar de nieuwe regels schrijven voor dat die hun kijkers niet meer mogen aansporen om iets te kopen en een product geen 'overmatige aandacht' mogen geven.
Luister terug | Gebruik mobieltje in het verkeer blijft hoog
De regels gaan gelden voor de eigen vlog, zegt Pim Brasser, collega en FD-journalist; in een video voor een bedrijf kan een vlogger nog onverminderd reclame maken. 'Mensen uit de branche verwachten dan ook dat bedrijven zelf veel meer filmpjes met vloggers gaan produceren, want dan mag het nog wel.' Ook voor overheidscampagnes heeft de maatregel gevolgen. 'Het ministerie van Defensie ging ook in de fout met de verplichte vermelding bij een vlog dat het om een reclame gaat.'
Lees ook | Marianne Zwagerman | Vitale media en quarantainecontent
Om 11:00u kun je in Ask Me Anything alles vragen over de verdienmodellen van sociale media.
