Media17 mei '21 12:58

Hearst Nederland saneert, Esquire verdwijnt

Auteur: BNR Webredactie

Uitgeverij Hearst Nederland, bekend van National Geographic, ELLE en Quote, gaat reorganiseren en wil stoppen met acht van de twintig merken onder zijn hoede. Onder meer magazine Esquire, Designer Vintage en tijdschrift en onlineplatform voor geldzaken FiscAlert gaan verdwijnen. Het is onbekend hoeveel mensen hun baan gaan verliezen.

(Flickr / Ian Glendinning)

Luister terug | Uitgeverij Hearst is klaar voor digitale toekomst

Hearst stopt ook met de uitgeeflicentie van National Geographic Traveler, Elle Eten.nl, Vogue, Vogue Living en Glamour. Behalve snijden in het portfolio overweegt Hearst ook nog andere maatregelen. Het bedrijf zegt dat veranderingen in consumentengedrag, behoeften van adverteerders en mediaconsumptie door de coronacrisis zijn versneld en dat het bedrijf daarom moet reorganiseren.

Instagrammers, influencers

'Met papieren edities gaat het al een hele tijd niet goed', zegt mediajournalist Mark Koster, werkzaam bij onder meer Quote. 'Zeker de bladen van Hearst, de damesbladen, hebben veel concurrentie van Instagrammers en influencers. dat begint nu wel echt pijn te doen.'

Het is volgens Koster moeilijk daar een antwoord op te formuleren: 'Influencers doen het zelf op hun zolderkamer, dat kan ineens heel groot worden. Kijk naar Nikkie Tutorials, dat is van niets iets geworden. Vaak gaat dat toch autonoom en los van uitgevers, en is het heel moeilijk om daar tegenwicht aan te bieden.'

'De bladenmakers hebben de online slag gemist, dan moet je dat gaan compenseren met salesmensen die advertenties gaan verkopen in bladen. En als die oplages dan gaan dalen, dan kom je in grote problemen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen