Media1 jun '21 17:05

'Freelancer geen slachtoffer van moderne slavernij'

Auteur: BNR Webredactie

De advertentie-inkomsten bij Mediahuis kelderden door de coronacrisis. Toch boekt het mediaconcern bekend van De Telegraaf, NRC en Privé een winst van ruim 58 miljoen euro. Rien van Beemen, topman van Mediahuis Nederland, licht toe en kijkt vooruit.

(Harold Versteeg | Hollandse Hoogte / ANP)

Adverteerders hadden door de coronacrisis weinig te besteden en stelden de aankoop van advertenties vaker uit. 'Ze hadden er simpelweg het geld niet voor over. We hebben niet de nul gehaald, maar het was wel een groot slagveld. Dat moment hebben we gebruikt om na te denken over hoe we ons moeten voorbereiden op de komende drie jaar, als het gaat om advertenties. Het hele advertentielandschap is aan het veranderen en wordt steeds meer digitaal', zegt Van Beemen.

Tegelijkertijd stegen de lezersinkomsten van Mediahuis door een forse groei in het aantal abonnees. Deze beweging was voor de coronacrisis al ingezet door de digitalisering, weet Van Beemen. 'We zijn erin geslaagd om dezelfde inhoud op een manier aan te bieden die ook aantrekkelijk is voor de gebruiker van vandaag.'

Afspraken met NPO

Iets waar de topman zich ondanks de hoge winst druk om maakt, is de verhouding tussen de publieke omroep en commerciële partijen. 'Wij willen hierover duidelijk afspraken maken. Deze zijn er al in alle omringende landen, maar nog niet in Nederland.'

Volgens hem druist de rol van de NPO soms volledig in tegen de belangen van commerciële partijen, als het gaat om geschreven tekst. 'Nederlandse nieuwsbladen zijn meer dan ooit afhankelijk van lezersinkomsten. Dat is goed, want dat betekent dat je een bijdrage levert aan het goed functioneren van de democratie. Juist met analyses en achtergrondverhalen halen wij abonnees binnen. Maar als de NPO ook dit soort verhalen aanbiedt, bijt dat echt met ons verdienmodel.'

Minimumtarief freelancers

Een andere zaak die speelt tussen de commerciële partijen en publieke omroep is de beloning van freelancers. Uit een gesprek met de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) blijkt dat verschillende commerciële partijen, waaronder Mediahuis, een minimumtarief hanteren voor freelancers dat niet in lijn is met dat van de publieke omroep. Volgens de NVJ zit hier een verschil tussen van 36 procent.

Van Beemen: 'Op dit moment zijn we in gesprek met de NVJ om met afspraken te komen die voor ons werkbaar zijn. We zijn het niet eens met de hoogte van dit percentage. Er wordt een beeld geschetst alsof freelancers het slachtoffer zijn van een modern soort slavernij en dat is onjuist.'

Stappen zetten

Mediahuis heeft al actie ondernomen om de betaling van freelancers waar nodig glad te trekken. 'Vorig jaar hebben we hiernaar gekeken en constateerden we inderdaad enkele financiële tegenstrijdigheden. Door die op te lossen hebben we ettelijke tonnen meer uitgegeven aan bestaande freelancers dan eerder het geval was. We zijn dus zeker stappen aan het zetten.'

Luister terug | Impact van corona op flex


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen