Media24 jun '21 12:29

Adverteerders bezorgd over fusie RTL en Talpa

Auteur: BNR Webredactie

De fusie van RTL en Talpa bezorgt adverteerders hoofdbrekens. Na de fusie bestaat de Nederlandse televisiemarkt alleen nog uit de publieke omroep en een hele grote commerciële partij. Hierdoor blijven weinig onderhandelingsmogelijkheden over voor adverteerders.

De advertentiewereld moet nog even bijkomen van het nieuws over de fusie, zegt Willem Albert Bol, algemeen directeur van Abovo Maxlead, een groot media-adviesbureau. 'We hadden het niet verwacht, dus het besef moet ook nog indalen in onze sector. Even leek het erop dat RTL gekocht zou worden door VodafoneZiggo of DPG Media, aangezien de omroep in de verkoop stond. En plotseling wordt RTL niet verkocht, maar koopt het juist Talpa. Die wending was in ons vak even spannend.'

Uitholling

Op de korte termijn verwacht Bol dat de nieuwe partij de grote marktmacht niet zal misbruiken, maar op de lange termijn spelen er wel zorgen. 'De fusie betekent een uitholling van onze onderhandelingspositie. Televisie is nog steeds een belangrijk medium en dan wil je wel mogelijkheden kunnen aanbieden aan adverteerders.' Omdat nu alleen de NPO en het nieuwe blok van RTL en Talpa overblijven, verwacht de directeur niet dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de fusie zomaar zal goedkeuren.

Bol hoopt dat de zenders die na de fusie eventueel zullen worden afgestoten, in handen komen van een nieuwe partij, zoals VodafoneZiggo of DPG Media. 'Al is dan de vraag hoe sterk deze partij staat tegenover de rest.'

Luister terug | Zal toezichthouder fusie RTL en Talpa goedkeuren?

Gerelateerde artikelen