Media21 jan '22 11:16Aangepast op 21 jan '22 13:28

Netflix onderuit op beurs: aantal nieuwe abonnees valt tegen

Auteur: Lisa van der Velde

Teleurstellende cijfers van Netflix. De streamingdienst heeft in het vierde kwartaal minder nieuwe abonnees binnengehaald dan analisten op Wall Street hadden verwacht. In de nabeurshandel daalde het aandeel met wel vijftien procent. Toch smeet de streamingdienst met geld. Netflix gaf dit jaar namelijk 15 miljard euro uit aan films en series. En dat is 25 procent meer dan een jaar eerder.

( freestocks)

'De concurrenten van Netflix hebben hele diepe zakken. Dat zijn Disney en Amazon', zegt format-ontwikkelaar Kirsten Jan van Nieuwenhuijzen. Daarnaast lukt het Netflix volgens hem niet goed om voet aan de grond te krijgen in Azië. 'Ze hebben daar maar twee procent van de markt.' Van Nieuwenhuijzen verwacht dat Netflix gaat kijken naar hoe het nieuwe abonnees kan trekken. 'Maar verdienen aan alleen abonnees is een kwetsbaar businessmodel en ik denk dat de aandeelhouders dat spannend vinden. Disney en Amazon hebben ook andere diensten waaruit ze geld halen.'

Luister ook | Miljoenen nieuwe abonnees voor Netflix dankzij hitserie Squidgame

De terugval van Netflix zou volgens de format-ontwikkelaar gezien kunnen worden als een correctie. 'Als je kijkt naar de afgelopen vijf jaar, dan is Netflix enorm gegroeid. Maar de 'shine' is van de groeicijfers af. De groei die ze hadden, kunnen ze niet meer halen.' Ook zegt hij dat mensen vergeten dat de opnames van veel producties hebben stilgelegen vanwege corona. 'Die producties hadden eigenlijk vorig jaar uit moeten komen.'

Games

Van Nieuwenhuijzen zegt dat Netflix het plan heeft om zich te richten op het ontwikkelen van games, vooral in de landen waar de streamingdienst nog klein is. 'Dat gaat om landen in Afrika, Azië, maar ook in Europa valt nog iets te winnen. Het bedrijf ziet dat mensen daar graag spelletjes spelen op hun telefoon. Een aantal mensen van Facebook en EA - grote gamingpartijen - zijn aangetrokken door de streamingdienst om mobiele spelletjes te ontwikkelen.' Het wordt volgens Van Nieuwenhuijzen de bedoeling dat de games worden gebaseerd op bestaande series van Netflix. 'De verwachting is dat de spellen eerst gratis zijn en dat het later geld gaat kosten.'

Luister ook | Netflix-serie Squidgame breekt wereldwijd records

De echte groeimarkt voor Netflix zit volgens Van Nieuwenhuijzen dus met name in Azië. 'Daar heeft het bedrijf het afgelopen jaar al flink in geïnvesteerd.' Hij verwacht dat Netflix zich dit jaar gaat richten op een paar landen door daar geld in te stoppen. 'De hoop is dat er opnieuw een verrassend format komt, zoals met Squid Game.'

De platformontwikkelaar verwacht niet dat de paniek binnen de streamingdienst net zo groot is als bij de aandeelhouders. 'Netflix gaat echt nog wel met een paar klappers komen.' Ook noemt hij dat er van een aantal grote series nieuwe seizoenen aankomen in 2022. 'Bijvoorbeeld Ozark, Stranger Things, The Crown en Bridgerton. Mensen gaan echt wel weer kijken en het Netflix zal ook nieuwe abonnees trekken', denkt Van Nieuwenhuijzen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen