Media21 apr '22 14:26Aangepast op 21 apr '22 15:43

Youtubers zorgen voor 7700 extra banen in Nederland

Auteur: BNR Webredactie

Nederlandse youtubers hebben in 2020 een bijdrage van 165 miljoen euro geleverd aan de Nederlandse economie. Dat blijkt uit onderzoek van Oxford Economics, in opdracht van Youtube zelf. Het werk van de youtubers zou tot 7700 extra voltijdbanen hebben geleid, zo melden de onderzoekers.

Document: PDF | Van kans naar impact

Die 165 miljoen euro gaat alleen over de bijdrage van de makers, niet van de firma youtube. De extra banen worden vooral geschept door het uitbesteden van werk, zoals bijvoorbeeld het produceren, filmen en editen van video's.

(Unsplash)

Lees ook | Netflix krijgt knauw van 46 miljard te verwerken

Grote bijdrage

Er zijn YouTube-kanalen met een uitgebreid productieteam, zoals StukTV, dat ook wel bekend is van de hitserie 'Het Jachtseizoen'. Tientallen mensen werken achter de schermen mee om zo'n video te creëren.

Er zijn ook youtubers die op hun zolderkamertje zichzelf filmen en voor de rest ook alles zelf doen. Daarnaast gaat de bekendheid op YouTube vaak gepaard met volgers op andere platformen. Hierdoor wordt er door sponsoring een hoop geld verdiend. Hoe meer kijkers en volgers, hoe groter je sponsordeal.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen