Disney+ had aan het einde van het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar 137,7 miljoen betalende leden, een derde meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Alle streamingplatforms van Disney, dat ook Hulu en het online sportkanaal ESPN+ bezit, hadden samen 205 miljoen abonnees.

Dat komt in de buurt van de bijna 221,6 miljoen abonnees van Netflix. De marktleider voor het streamen van films en tv-series verloor het afgelopen kwartaal 200.000 abonnees. De groei van Disney+ was mede door het einde van de lockdowns ook minder sterk dan in het voorgaande kwartaal. Toch verraste het totale aantal betalende abonnees analisten op Wall Street, die in doorsnee op 134,4 miljoen leden hadden gerekend.
Lees ook | Netflix krijgt knauw van 46 miljard te verwerken: 'men lijkt uitgekeken'
Opluchting bij beleggers
‘Disney+ doet het veel beter dan verwacht’, zegt analist Wim Zwanenburg van vermogensbeheerder Stroeve Lemberger. ‘Ze gingen uit van 4,5 miljoen abonnees extra, dat kwam uit op een kleine acht miljoen. Er was bij beleggers een enorme opluchting toen die cijfers woensdagavond bekend werden gemaakt. Want concurrent Netflix, die voor het eerst sinds tien jaar minder abonnees had, werd daar koersmatig voor afgestraft.’
Disney verdiende door het einde van de lockdowns in onder andere de Verenigde Staten ook weer flink aan zijn bioscoopfilms en attractieparken. De omzet steeg daardoor met 23 procent op jaarbasis tot 19,2 miljard dollar. Daarop boekte het bedrijf een nettowinst van 470 miljoen euro, bijna de helft minder dan een jaar eerder door hogere belastingen. De operationele winst, waar belastingen nog niet in zijn verrekend, steeg juist met de helft dankzij de heropening van Disneys attractieparken. ‘Het bedrijfsresultaat op dat onderdeel was heel goed’, aldus Zwanenburg.
Lees ook | Netflix raakt voor het eerst abonnees kwijt en denkt aan goedkoper abonnement
Aandeel van plus naar min
Toch kelderde het aandeel in de uren na de toelichting van de cijfers. ‘Toen Disney bekendmaakte dat ze fors moeten investeren in content om de aanhoudende en sterke concurrentie met andere streamingdiensten vol te houden, tuimelde de koers van een plus naar een min’, vertel Zwanenburg.
In zijn ogen is dat gebrek van vertrouwen van beleggers in het aandeel Disney onterecht. ‘Disney is een concern dat op vele terreinen een cashflow heeft: de themaparken, die streamingdiensten, de bioscoopfilms. Het bedrijf heeft wel wat tegenslag gehad, bijvoorbeeld door de impact van de oorlog in Oekraïne, waardoor ze ook films en releases in Rusland en Oekraïne hebben teruggetrokken. Maar de cijfers waren heel goed.’