Media30 mei '22 12:09Aangepast op 30 mei '22 12:43

DPG vreest voor Qmusic om fusie RTL en Talpa

Auteurs: BNR Webredactie en ANP

DPG Media heeft bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) geklaagd over de fusieplannen van RTL Nederland en Talpa. Dat bevestigt DPG na eerdere berichtgeving van Het Financieele Dagblad. Het Belgische moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD vindt het een bedreiging voor haar radiozender Qmusic.

De fusie tussen RTL en Talpa leidt volgens DPG tot een monopolie op de Nederlandse televisiemarkt en heeft daarbij ook impact op de advertentiemarkt voor de radio. ‘Adverteerders kopen graag groot in en daarom wordt de inkoop van advertentieruimte op radio en televisie vaak gekoppeld’, zo legt een woordvoerster uit. DPG heeft een radiozender en Talpa vier, waaronder Radio 538. Het bedrijf vreest dat Qmusic door de fusie wordt gemarginaliseerd.

DPG is niet actief op de Nederlandse televisiemarkt, maar wel op de Belgische. Het concern was eerder geïnteresseerd in een overname van RTL Nederland. De ambitie om actief te worden op de Nederlandse tv-markt is er volgens DPG nog steeds, 'maar als de fusie tussen RTL en Talpa doorgaat is er geen ruimte’, aldus de zegsvrouw.

Lees ook | Europese Commissie krijgt klacht over reclamemonopolie Google

FD-redacteur Jeroen Piersma sprak met DPG-CEO Erik Roddenhof over de fusieplannen van RTL Nederland en Talpa. ‘Roddenhof zegt dat het tot een monopolie leidt en dat is zekere zin ook zo. RTL en Talpa krijgen samen ongeveer 65 procent van de Nederlandse tv-reclamemarkt in handen, de rest is aan de NPO. Er blijft dus heel weinig ruimte over voor andere spelers, en ze krijgen een zeer machtige positie op de advertentiemarkt. Een ander punt van zorg is dat de twee productiehuizen altijd twee afnemers hebben gehad en nu krijgen ze er één. Bovendien heeft John de Mol bij de fusie bedongen dat hij de positie van hofleverancier krijgt bij de fusiecombinatie met zijn productiemaatschappij. Dus daar zitten allerlei zorgen', zegt Piersma.

Bezwaar

Hij vervolgt: 'Ik vermoed dat de ACM hier wel bezwaar tegen gaat maken. Dat betekent meestal dat de partijen concessies moeten doen en bepaalde onderdelen moeten verkopen. Zo gaat het waarschijnlijk. Maar zekerheid hebben we niet. Het hangt er een beetje van af of de ACM meegaat in de theorie van Talpa en RTL dat ze tegenwoordig niet alleen op de tv-markt concurreren, maar dat ze eigenlijk concurreren op de internetmarkt. Dat is een heel andere markt met andere spelers, zoals Google en Facebook, en dan heb je een andere situatie. Maar ik vermoed dat de ACM daar niet in meegaat.’

De FD-redacteur weet vrijwel zeker dat andere partijen ook problemen hebben met deze fusie. ‘Ik heb vorig jaar met grote adverteerders en met productiehuizen gesproken, en allemaal zeiden ze dat het machtsconcentratie kan gaan opleveren. Daar zijn ze niet blij mee, dus je kan ervan uitgaan dat ze geklaagd hebben.’

Extra onderzoek

Begin dit jaar werd al bekend dat de ACM extra onderzoek doet naar de fusie tussen RTL en Talpa. Uit een eerste studie bleek volgens de toezichthouder dat de samensmelting van de twee grote mediaorganisaties negatieve gevolgen kan hebben voor de concurrentie in het Nederlandse medialandschap. In het vervolgonderzoek wordt onder meer gekeken naar de gevolgen voor adverteerders en voor producenten van televisieprogramma’s.

Talpa en RTL kondigden hun fusie vorig jaar aan. Het idee was om een sterk mediaconcern te creëren dat de concurrentie aankan met grote techbedrijven, maar om het plan door te kunnen zetten is goedkeuring nodig van de ACM.

Gerelateerde artikelen