Mobiliteit18 feb '16 09:48

Air France-KLM boekt voor het eerst in jaren winst

Auteur: Sam de Voogt

Voor het eerst sinds 2010 heeft de luchtvaartmaatschappij Air France-KLM winst geboekt over een kalenderjaar. Over 2015 werd 118 miljoen euro winst gemaakt, op een omzet van 26,1 miljard euro. De cijfers zijn mooier dan door analisten was voorspeld.

KLM-topman Pieter Elbers voorafgaand aan de presentatie van de jaarcijfers van Air France-KLM. Foto ANP
KLM-topman Pieter Elbers voorafgaand aan de presentatie van de jaarcijfers van Air France-KLM. Foto ANP

Het bedrijf presenteerde donderdagochtend de jaarcijfers. De winst werd vooral behaald dankzij de lage olieprijs en de goedkope euro, waardoor de omzet met 4,6 procent toenam ten opzichte van 2014. In dat jaar draaide Air France-KLM nog 225 miljoen euro verlies. De luchtvaartmaatschappij vervoerde 2,8 procent meer passagiers als het jaar ervoor.

KLM-topman Pieter Elbers spreekt van "een belangrijke verbetering. "Beide luchtvaartmaatschappijen in de combinatie verbeteren zich significant." Toch geeft hij ook toe dat de relatieve positie van het bedrijf nog niet is waar het moet zijn. "We spreken van een glimlach, nog geen schaterlach. We zijn van een verliesgevende situatie naar winstgevende situatie gegaan, maar in de marge zijn we er nog niet."

 

De lage olieprijs zorgde voor een brandstofbesparing van een half miljard euro. Dat kan voor dit jaar nog oplopen tot een voordeel van 1,5 miljard, al wil de luchtvaartmaatschappij daar nog niet op vooruitlopen. Voorlopig gaat de consument nog weinig merken van die besparing, aldus Elbers. "De olieprijs levert wat op, maar een deel daarvan verdwijnt ook weer in koersen en marktomstandigheden. Daar wil ik dus nog niet op vooruitlopen. Maar als dit zich langdurig doorzet zul je een vertaalslag zien."

Vooralsnog blijft het devies: de kosten drukken, juist omdat er grote druk staat op de prijzen en omdat het economische klimaat en de brandstofprijzen zich moeilijk laten voorspellen. Dat Air France nog altijd met piloten in onderhandeling is over een nieuwe cao noemt Elbers niet zorgwekkend. "Het klopt dat er in Frankrijk nog gesproken wordt met piloten, maar ook daar hebben er met vrijwillige vertrekregelingen reducties plaatsgevonden. Hier in Nederland is het dankzij de nieuwe cao-akkoorden mogelijk dat KLM komend jaar weer gaat groeien, met nieuwe bestemmingen, meer stoelen en nieuwe vliegtuigen."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen