Grensgebied overgeslagen bij opknapbeurt Duits wegennet
De Duitse minister van verkeer Dobrindt gaat de komende jaren miljarden investeren in het verbeteren van het wegennetwerk. Ook worden bruggen hersteld. Maar de grensgebieden met Nederland lijken nauwelijks te profiteren van de investeringen, zegt Duitsland-correspondent Derk Marseille.
“Nu het stof van de plannen is neer komen dwarrelen na de presentatie en wordt gekeken waar het geld nou precies naar toe gaat, kun je zeggen dat het toch opvallend is dat deze minister een groot deel van zijn geld in het zuiden van Duitsland investeert. In de aanleg van nieuwe wegen en dus niet in het herstel van wegen, bijvoorbeeld de wegen tussen Nederland en Duitsland die zo cruciaal zijn", vertelt Marseille.
'Berlijnse blik'
De discussie over de Duitse tolplannen speelt ook een rol bij de besluitvorming, beaamt Marseille. “Het budget voor herstel van de wegen gaat steeds meer gecentraliseerd worden. Ook met de tol voor personenwagens die eraan zit te komen – we weten nog niet precies wanneer, want het is uitgesteld tot 2017 – wordt met een Berlijnse blik naar het verdelen van het geld gekeken. Dat is historisch gezien altijd in het nadeel geweest van Nederland, omdat de grensstreek zo’n 600 of 700 kilometer verderop ligt en het daarom veel moeilijker is om die belangen onder de aandacht te krijgen."
De haven van Rotterdam heeft in Berlijn twee fulltime lobbyisten gestationeerd, weet Marseille. "Zij hebben dus ook niet voor elkaar weten te krijgen dat een aantal zeer belangrijke snelwegen tussen bijvoorbeeld Limburg en Gelderland en Nordrhein-Westfalen opgeknapt gaat worden. Als je er wel eens overheen rijdt en je ziet de gaten in de weg, dan snapt iedereen dat daar iets aan moet gebeuren. Maar voorlopig lijkt dat dus niet het geval.”