Mobiliteit22 dec '15 17:03

NS trekt extra miljoenen uit tegen drukte

Auteur: Mark Hulstein

De NS gaat 8,5 miljoen euro extra uittrekken om de drukte in treinen in 2016 en begin 2017 tegen te gaan. Ook wordt al het beschikbare materieel ingezet. Zo worden oude dubbeldekkers opgeknapt.

ANP
ANP

De 8,5 miljoen komt bovenop de 320 miljoen die werd geïnvesteerd in extra materieel voor 2016 en 2017. Zo waren er voor dat geld onder meer extra sprinters besteld. Maar nu worden er dus extra maatregelen genomen. Zo komt tot april de Mat '64, oftewel de Apekop, terug op het spoor als reserve bij grote storingen. Deze trein werd eerder uit de running genomen omdat hij verouderd is. Ook gaat het kantoorpersoneel van de NS buiten de spits reizen om zelf het goede voorbeeld te geven. Op structureel drukke trajecten worden reizigers geholpen met wat de NS noemt een 'volwaardig busalternatief'. Dit houdt in: 2800 zitplaatsen in bussen. Tevens wordt niet-noodzakelijk onderhoud uitgesteld.

Meer plek voor 2e klas
"Nu de economie aantrekt, neemt de reizigersgroei boven verwachting toe (+3,3 procent extra reizigers in de spits dit jaar). Ook maken meer studenten gebruik van de trein door het behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart", verklaart de NS in een persbericht. Naast eerder genoemde maatregelen komt er in sprinters ook meer plek voor reizigers uit de 2e klas. Er verdwijnen dan wat 1e klas plaatsen. Die zullen worden omgebouwd.

In oktober hoopte de NS dat onder meer studenten buiten de spits zouden gaan reizen en dat eventueel de rooster zouden worden aangepast. De NS geeft nu in het persbericht aan dat ze samen gaan werken met onder andere de onderwijsinstellingen om de drukte in de spits terug te dringen. Maar dat zou wel ingrijpende veranderingen beteken voor bijvoorbeeld scholen en werkgevers. "Als mensen echt niet willen, houdt het op, daar zijn we erg simpel in. Wij doen er nu alles aan om. En soms steek ik een hand uit naar iemand anders. En als je hem wil aannemen, graag. En als je niet wil, dan kan ik het ook niet helpen", zegt Roger van Boxtel, directeur van de NS tegen BNR.

'Geen loopje met veiligheid'
Het inzetten van ouder materieel is volgens Van Boxtel gewoon veilig. "We hebben als NS een reputatie hoog te houden op het gebied van veiligheid en wij nemen geen loopje met veiligheid. Alles wat kan gaan rijden is ook echt veilig. Dat hebben we gecheckt, daar willen we gewoon geen risico mee lopen", zegt Van Boxtel.

De afgelopen tijd was er veel kritiek op het vervoersbedrijf vanwege de drukte in de treinen en vertragingen op het spoor. Zo legt ConsumentenClaim een massaclaim neer tegen de NS vanwege de drukte. Zo kwam er bij reisorganisatie Rover in november een recordaantal van 3600 klachten binnen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen