'Plannen tegen sjoemelsoftware schieten tekort'
Na de fraude met uitlaatgassen bij Volkswagen presenteert de Europese Commissie vandaag haar plannen om zo’n schandaal in de toekomst te voorkomen.
De Commissie stelt onder andere voor dat autofabrikanten voortaan moeten melden welke software ze gebruiken in hun auto’s. Gerben-Jan Gerbrandy, Europarlementariër voor D66 is blij met de plannen, maar weet niet of het voldoende is.
Nationale handhaving
Gerbrandy: "De problemen konden ontstaan doordat de handhaving van de Europese wetgeving nationaal was. De EU had totaal geen instrument om in te grijpen als het fout ging. Nationale keuringsdiensten konden zo een oogje dichtknijpen als het een nationale fabrikant betrof."
En nu blijven die nationale overheden verantwoordelijk. Gerbrandy: "Ik vind dat de Europese Commissie iets te veel vertrouwen heeft dat de lidstaten elkaar wel zullen controleren en corrigeren. Ik had een iets krachtiger rol van Europa zelf gewild en hogere boetes."
Ook blijft de link tussen de autofabrikanten en testinstanties te direct, volgens Gerbrandy: "Het betalen van de keuringsdiensten zal niet meer direct kunnen, maar zal via een overheidsinstantie moeten. Daar komt dus meer afstand, maar volgens ons nog niet genoeg."